TIDIG MODERNISM
(alla priser i svenska
kronor)
1201 JULES SCHYL 1893 - 1977 Gondolfärd, Venedig olja, duk 51x48 cm signerad ’SCHYL’ (ristad signatur) PRIS: 7 800:-
|
|
Proveniens: Konstnärens syster, Clara Schülow
Jules Schyl studerade vid Tekniska skolan i Stockholm 1913-14 och genomgick 1914-17 teckningslärarutbildning vid dess högre konstindu- striella skola. Samtidigt besökte han Althins målarskola i Stockholm. 1917 for han till Köpenhamn och studerade i två år vid danska konst- akademien. Vid början av 1920-talet drev han en tid målarskola i Lund. Han företog studieresor till Tyskland 1914, Frankrike och Italien 1921, Dresden 1922 samt Frankrike och Spanien 1924.
Tillsammans med en grupp andra skånemålare och skulptörer kom han att medverka till den skånska modernismens genombrott och till startandet av konstnärsgruppen ”De tolv” 1924. 1928 var han också med om att bilda konstnärsgruppen och konstföreningen ”Aura”.
Som naturalistisk målare kom Jules Schyl till Köpenhamn efter sina studier i Stockholm. Här kom han i kontakt med de nya konstriktingarna, främst im- pressionism, kubism och expressionism. Det var inte kontakten med akade- mien, som gjorde Schyl till modernist, utan snarare hans egna studier av mo- dern fransk kost. Denna mötte han på utställningar i Köpenhamn och på resor till Tyskland och Frankrike. I sin konst lämnar Jules Schyl aldrig verkligheten. Han diktar om den efter de nya teorier han kommit i kontakt med i ett improvi- serat artistiskt maner. Det finns en rörlighet i linjer, kubiserande prismatiska ytor och ett livligt växelspel mellan färger, som associerar till musikimprovisa- tioner.
Jules Schyl var också en skicklig grafiker. Sina tidigaste försök gjorde han i Köpenhamn, men det var först vid början av 1920-talet som han, huvudsakligen på egen hand, lärde sig behärska torrnålsgravyr och etsning. I Dresden besökte han en kort tid en etsarskola och bedrev studier i grafikkabinettet. Med sin för- måga att teckna och med sin artistiskt dekorativa inställning lämpar sig grafiken väl som uttrycksmedel för Schyl och särskilt i etsningarna uppnår han en fin känslighet.
Representerad: Nationalmuseum, Malmö museum, Lunds universitets samlingar, Helsingborgs och Tomelilla museer
|
|
1202 JULES SCHYL 1893 - 1977 Kvinna med fruktkorg etsning 19,5x12,5 cm signerad ’J. SCHYL’ samt ’org ets. 202/260’ PRIS: 700:-
|
|
|
|
1203 JOSEF SVANLUND 1887 - 1927 Mytologiskt gestalt och kvinna i röd klänning akvarell, 28,5x13,5 cm osignerad PRIS: 2 200:-
|
|
Proveniens: Konstnärens kvarlåtenskap
Josef Svanlund studerade vid Tekniska skolans aftonskola i Stockholm och var därefter elev vid Konstakademien 1905-10. Tidigt intresserad av monumentalmåleri, var han sedan ett par år medhjälpare till Olle Hjortz- berg (1910-12). 1911 gjorde han en resa till Florens, 1912-13 besökte han Tyskland, Österrike och Italien och 1914 erhöll han ett statligt rese- stipendium varefter han gjorde upprepade resor till Paris, Rom och Tysk- land. Han skall också ha vistats i Finland och där ha varit dekorativ med- hjälpare till Axel Gallén-Kallela.
Josef Svanlunds utgångspunkt var 1890-talets litterära symbolism tillsatt med nyidealistiska drag. Oftast gjorde han figurframställningar med antika eller religiösa motiv, men tog även upp arkitektoniska motiv. Hans förslag till utsmyckning av vigselrummet i Stockholms rådhus 1913 (”Platon”) fann prisnämnden visserligen vara ett intressant och fantasifullt men dock ”mera för bokillustration lämpat prov på dekorativ konst”. Till utförande kom två dekorativa målningar i jugendstil i tingshuset i Nyköping (1909-10) och en altarmålning med den uppståndne Kristus i Åryds kyrka i Blekinge (1911) medan åtskilligt annat aldrig nådde över skisstadiet. Josef Svanlund, som även framträdde som lyriker med diktsamlingen ”Såpbubblor och drömmar” (1911), hade separatutställningar i Konstakademien och Konstnärshuset i Stockholm 1916 samt deltog bland annat i Sveriges allmänna konstförenings höstutställningar i Liljevalchs konsthall i Stockholm 1925 och 1926.
Representerad: Prins Eugens Waldemarsudde, Konstakademien, Arkiv för dekorativ konst i Lund
|
|
1204 JOSEF SVANLUND 1887 - 1927 Bacchanter blandteknik, 33,5x29,5 cm osignerad PRIS: 2 400:-
Proveniens: Konstnärens kvarlåtenskap
|
|
|
|
1205 JOSEF SVANLUND 1887 - 1927 ”Julidag i Rom – Willa Borghese” akvarell, 61x43,5 cm signerad ’JOSEF SVANLUND AUG XX(?)’ PRIS: 11 000:-
|
|
|
|
1206 SIGFRID ULLMAN 1886 - 1960 ”Mars o. Venus” (efter
kopparstick av Cochin) olja, duk 46x38 cm signerad ’S.U.’ även signerad a tergo på
spännramen ’S. Ullman’ PRIS: 6 500:-
|
|
Utställd:
”Konstnärsförbundet” Liljevalchs konsthall maj-juni 1916 katalognummer:
553 Sigfrid
Ullman studerade vid Althins målarskola 1901-02, Tekniska skolan
1902-04, Werner Silfversparres grafiska anstalt 1904-05 och Konstnärsförbundets
tredje skola 1905-08. Han blev 1908 medlem av konstnärsgruppen
”De unga” och 1909 var han en av de 15 utställarna på
gruppens i svensk konsthistoria epokgörande utställning i Hallins konsthandel
i Stockholm. Sommaren 1909 tillbringade Sigfrid Ullman i
Simlångsdalen tillsammans med Birger Simonsson, Knut Janson och Isaac
Grünewald. Hösten 1909 var han elev hos Henri Matisse i Paris. Sigfrid
Ullman deltog i de utställningar, som ”De unga” hade i Hallins konsthandel
1910 och 1911. 1911-12 var han elev vid Johan Rohdes konstskola
(f d Zahrtmanns skola) i Köpenhamn. Tillsammans med Birger
Simonsson och Gösta Sandels tillbringade han några månader 1913 i
Provence, bl a i den lilla staden St. Chamas. Upplösningen
av ”De unga” och bildandet av ”De åtta” – båda händel- serna inträffade
1911 – medförde omgrupperingar bland ”1909 års män”. Gösta
Sandels, Birger Simonsson och Sigfrid Ullman sökte sig 1912 till Göteborg.
I den höga kontorsbyggnaden ”Hertzia” vid Lilla Bommen hade de tre
konstnärerna – ”Göteborgsgruppen” – sina ateljéer 1912-14. De framträdde
med sin första gemensamma utställning på Valand 1913 och året
därpå kom en ny utställning på Valand till stånd. Ett värdefullt stöd fick
trion i Charlotte Mannheimer. I kretsen av vännerna må också särskilt nämnas
Conrad Pineus. Hans berömda konstsamling kom med åren att innehålla
inte mindre än femton verk av Sigfrid Ullman. Efter en
relativt lång bofasthet i hemlandet kom de många åren utomlands 1919-29.
De fem första åren levde han i Paris, 1924-28 i Rom och 1928-29 i
Köpenhamn. 1929-38 var Sigfrid Ullman lärare på Valands målarskola. Han blev
därmed definitivt göteborgare och förblev så till sin bortgång. Sigfrid
Ullman stod utanför gruppbildningen ”De åtta”. Däremot finns han med i den
1922 bildade ”Falangen” och deltog i dess utställningar 1922 och 1925
i Liljevalchs konsthall i Stockholm. Bland övriga utställningar som
Sigfrid Ullman deltog i kan nämnas en utställning av Göteborgskonst i
Köpenhamn 1915, Konstnärsförbundets utställning i Liljevalchs konsthall 1916,
”Moderne svensk Kunst” i Köpenhamn samma år, ”Unionalens” ut- ställningar
i Stockholm 1927 och Köpenhamn 1931 samt ”Göteborgskonst” i
Liljevalchs konsthall 1947. Minnesutställningar har anordnats 1961 i Konst- hallen i
Göteborg samt i Varberg och Borås. Tillsammans
med målarkamraterna Birger Simonsson, Gösta Sandels och Tor
Bjurström tillhörde Sigfrid Ullman ”den göteborgsgrupp, som i nära för- bund med
norrmännen utbildade en speciell färgtradition bland västkust- målarna.
De inspirerades även av en natur med en kärvare färgklang än den deras
stockholmskolleger närmast kom i kontakt med. Gemensamt för de nämnda
konstnärerna var att hos dem romantik och realism framträdde på bekostnad
av den dekorativa utformningen som blev stockholmsfalangens särmärke.”
(Gösta Lilja) Representerad:
Moderna museet, Göteborgs konstmuseum, Prins
Eugens Waldemarsudde, Gävle och Borås museer, Nasjonalgalleriet
i Oslo
|
|
1207 ALBERT HOFFSTEN 1888 - 1927 Adam och Eva olja, duk 45,5x35 cm signerad ’A. Hoffsten’ PRIS: 8 500:-
|
|
En
enklare variant av denna målning finns avbildad på
helsida i Svenskt konstnärslexikon, Allhems förlag, Malmö
1957, tredje bandet, i anslutning till sid 160. Efter
studier vid Konstnärsförbundets tredje skola i Stockholm vistades Albert
Hoffsten åren 1911-12 i Paris. Han anslöt sig 1910 till den
några år förut grundade sammanslutningen ”De unga” och deltog i
dess utställningar 1910 och 1911. De följande åren deltog han i
samlingsutställningar såsom Konstnärsförbundets utställning på
Liljevalchs konsthall i Stockholm 1916, ”Moderne svensk Kunst” på Den
frie Udstilling i Köpenhamn 1916 samt Sveriges allmänna konstförenings
utställning på Liljevalchs konsthall 1926. Separat framträdde
han med en utställning hos AB Konstverk på Lilla utställningen
i Stockholm 1926, och i samma lokal ordnades en
minnesutställning över honom 1928. Albert
Hoffsten var en av de mest lågmälda bland de konstnärer, Isaac
Grünewald, Leander Engström, Gösta Sandels m fl som med ”De
unga” introducerade den moderna expressionismen i svenskt
måleri, och i viss mån har hans konst kommit i skymundan efter
hans tidiga död i en bröstsjukdom, som de sista åren väsentligt nedsatte
hans produktionsförmåga. Med de övriga i denna generation delade
han intresset för de starka, lysande färgeffekterna och den dekorativt
syftande kompositionen. Hans konst äger dock genom- gående
ett intimt, klassiskt rofyllt drag, som vittnar om lärdomarna från
Cézannes måleri, vars stränga formbyggnad med modulerade färgplan Albert
Hoffsten särskilt studerade under sina år i Paris och som
återkommer i flera av hans stilleben och figurkompositioner (”Tekanna
och fruktskål på randig duk” 1911, ”Adam och Eva” 1926). I sina
målningar, som sträckte sig från stilleben, porträtt och landskap till
klassiskt inspirerade figurscener med antika och religiösa ämnen (”Susanna
och gubbarna”, ”Sovande Venus och faun”, akvarell, ”Ofelia”, akvarell
1923), sökte han renodla de finstämda koloristiska effekterna och den
fast uppbyggda kompositionen – i en del porträtt till förfång för den
levande personskildringen. Under de sista åren övergick han alltmer till
akvarellen, som han drev mot en färgskala av klara kontraster i hela färgtoner
som kan erinra om Karl Isaksons måleri. ”Albert Hoffsten
var en kolorist av ganska sällsynt rang. Hans färg har en
blomlik skönhet, ett varmt och försynt liv, stundom en genomskinlig lätthet –
i akvarellerna – stundom – i oljefärgsdukarna – en mjuk och dock fast
konsistens som man inte ofta finner. Och när han samlar dessa
färger till harmonier, äga de på samma gång naturenlig och personlig
klang… Hans naketbilder äga en förfinad, stundom litet behagsjuk
sensualism, och några tecknade porträttstudier giva utan all
förkonstling, utan skymt av ansträngning dragens samling i ett enhetligt
och levande själsuttryck” (Tor Hedberg) Representerad:
Moderna museet, Prins Eugens Waldemarsudde
|
|
1208 ALBERT HOFFSTEN 1888 - 1927 Salome med Johannes
Döparens huvud olja, duk 57x47 cm signerad ’A. Hoffsten’ PRIS: 3 500:- SÅLD
|
|
1209 ALESSANDRO RHODIN f 1897 ”Il G(?)rida” ”Piaza del Toro a Sevilla 1932” (Tjurfäktning) gouache på papp-pannå, 40,5x55,5 cm signerad ’Alessandro Rhodin Sevilla 1932’ text a tergo: ”Halle Der Sturm Berlin” och ”Preis 300 R.M.” PRIS: 6 500:-
|
|
Alessandro Rhodins far var den kände cirkusdirektören och musikern Carl Max Alexander Rhodin (Brazil Jack). Autodidakten Alessandro företog studieresor till Norge, Tyskland, Italien, Spanien och Nordafrika. Han målade landskap med motiv hämtade från Lappland och norra delarna av Norge, men också gatumotiv, stilleben och figurmotiv i olja, pastell och gouache. Utförandet är vanligen brett, dekorativt och i kraftig kolorit. Alessandro Rhodin hade separatutställningar i Stockholm 1940 och 1943 samt deltog i Sveriges allmänna konstförenings utställning i Stockholm 1940. Dessutom ställde han ut på ett flertal orter i Sverige under 1940-talet.
|
|
1210 AUGUST LUNDBERG 1882 - 1946 Sydländskt landskap med
hus blandteknik, 43x48 cm signerad ’August Lundberg samt betitlad ’Sari d’Orcino-Cardolaccia Corse’ PRIS: 1 800:- SÅLD
|
|
August
Lundberg var tillsammans med de blivande expressionisterna elev vid
Konstnärsförbundets tredje skola 1905-1908. Han tillhörde de äldsta i
kamratkretsen och betraktades som en ”myndig farbror i sällskapet” (Isaac
Grünewald). Han fortsatte senare sina studier utomlands, i Paris, Sydfrankrike
och på Korsika, i cirka sex år. När ”De
unga” bildades blev han medlem av sammanslutningen, vilken han dock
lämnade före dess debututställning 1909. Under studietiden i Paris kom han att
tillhöra ”De åtta – svenska expressionister” men deltog ej i dess utställning
i Stockholm 1912. Helst höll han sig borta från utställningslivet. Endast
två gånger framträdde han med separatutställningar, i Stockholm 1924 och 1943.
Han deltog bl a i utställningen ”Svensk konst” på Valand-Chalmers i Göteborg
1923. August Lundberg, som var en mycket moderat expressionist, målade
helst landskap och stilleben. Representerad:
Moderna museet
|
|
1211 RAGNAR HALLBERG 1892 - 1966 Landskap olja, duk 27x35 cm signerad ’R. Hallberg PRIS: 1 800:-
|
|
Efter studier vid Caleb Althins och
Carl Wilhelmsons målarskolor i Stockholm flyttade Ragnar Hallberg
1912 till Göteborg där han gick på Valands målarskola med Birger
Simonsson och Carl Ryd som lärare. Han företog studieresor
till Köpenhamn 1916 samt i Frankrike 1920-26. Sin debut gjorde
han på ”Falangens” utställning på Liljevalchs konsthall i Stockholm
1922, bl a med några franska saker, som visade påverkan av
Cézanne. En större retrospektiv utställning hade Ragnar Hallberg 1945
på God konst i Göteborg efter att tidigare ha utställt separat bl a
på Svensk-Franska Konstgalleriet i Stockholm 1923 och 1929. Han deltog i
en rad samlingsutställningar i Stockholm, Göteborg, Paris, Berlin,
Hamburg, Lübeck och Dublin. Ragnar Hallbergs syster var gift med
konstnären Gösta Sandels. Representerad: Moderna museet,
Göteborgs konstmuseum
|
|
1212
ARVID NILSSON 1881 - 1971 ”Badstranden
Cagnes” olja,
duk 54,5x75 cm signerad
’Arvid Nilsson PRIS:
16 000:-
|
|
Arvid Nilsson var elev vid Zahrtmanns
skola i Köpenhamn 1904-07 och vid Konstnärsförbundets tredje
skola i Stockholm 1907-08. Han vistades i Paris 1909-11 och 1921-32
samt i Italien 1913-14 och 1920. Från starten 1907 tillhörde Arvid
Nilsson konstnärsgruppen ”De unga”, till en början som styrelsemedlem.
Han deltog i gruppens utställningar i Hallins konsthandel i Stockholm
1909, 1910 och 1911. Separat fram- trädde han i Stockholm på
Konstnärshuset 1917, Gummesons konst- hall 1919, Konstnärshuset 1925,
Gummesons konsthall 1937 och 1939, Konstsalong Rålambshof 1952
(retrospektiv utställning av oljemålningar) och 1953 (retrospektiv utställning av
akvareller och teckningar). Under sin tid i Paris deltog han i
Höstsalongerna 1921, 1928 och 1931. I kretsen av ”De unga” tillhörde
Arvid Nilsson de mycket moderata modernisterna och blev av den annars
mot det nya franskinfluerade måleriet hätska konstkritiken
välvilligt uppmärksammad. I Paris tog han inga avgörande intryck av
Matisse, som fick en sådan betydelse för flertalet av hans kamrater från
Konstnärsförbundets skola. Däremot synes kontakten med fransk
impressionistkonst och med Cézanne ha varit stilbestämmande för honom.
Många av hans målningar från små sydeuropeiska städer erinrar i
klarhet och blondör om både Jolin och Linnqvist. Hans måleri kan vara
friskt och okomplicerat och behagligt i sin blondhet, men det saknar inte
sällan spänning och nerv. Representerad: Moderna museet
|
|
1213 EDVARD WALLENQVIST 1894 - 1986 Pietà olja, duk 50x50 cm signerad ’Walllenqvist 1917’ PRIS: 5 500:-
|
|
Edvard Wallenqvist studerade i Stockholm för Gunnar Hallström 1914 samt för Carl Wilhelmson 1915 och 1917-18. Därefter fortsatte han sin utbildning vid Ernst Goldschmidts och Astrid Holms ateljéer i Köpen- hamn 1918-19. Under 1920-talet uppehöll han sig långa perioder i Paris och gjorde dessutom resor till bland annat Spanien 1920 och Tyskland 1921.
I sin konst liksom i sin personlighet spände Edvard Wallenqvist över ett stort register. Han var en mångfrestare i sin andliga status, något av en gengångare från renässansens intellektuella mångsysslare, med blicken och vitaliteten inriktad på allt som hände och skedde i tiden. ”Stillastående och upprepning för inte till annat än tomhet” deklarerade han själv.
Man kan i hans måleri urskilja två riktlinjer: den ena av expressiv och stram formgivning (kubistisk), den andra av mera spontan (impressionistisk) ka- raktär. Hans färghållning visar också två linjer: den ena med dova jordfärger, den andra med klart lysande spektrafärger. Så svänger hans konstnärliga pendel mellan spontaneitet och stram intellektuell behärskning, mellan het- sigt färgspråk och asketisk återhållsamhet.
Representerad: Nationalmuseum, Moderna museet, Göteborgs konstmuseum, museerna i Malmö, Nyköping, Kalmar och Borås
|
|
1214
ARVID NILSSON 1881 - 1971 ”Vår,
Robinson (Paris)” olja,
duk 46x55 cm signerad
’Arvid Nilsson’ PRIS: 3 000:-SÅLD
|
1215 KNUT LUNDSTRÖM 1892 - 1945 Biljard pastell, 36,5x49,5 cm monogramsignerad ’KL’ PRIS: 4 800:-
|
|
Knut
Lundström var något av en särling i konstvärlden. Efter studier vid Carl
Wilhelmsons målarskola 1912-15 reste han 1919 till Paris, där han
kom att bli bosatt till 1933. Under åren 1919-20 studerade han för
André Lhote. Knut Lundström instiftade konstnärsgruppen ”Les
Artistes Musicalistes”. Han experimenterade i färg och form och utvecklade
teorier om måleriet där han betonade färgens musikalisk- koloristiska
värden och anbefallde ett bildskapande i analogi med musikaliska
begrepp: ”Konst är komposition – ett utryck för utövarens inre
känsla och upplevelse... För mig äro toner färger och färger toner –
linjer, former och plan uttrycka tempi, tema och rytm och vice versa”.
Denna i hans konstnärskap centrala idé fördjupade och ut- vecklade
han i en rad målningar inspirerade av musik av Händel, Mendelssohn,
Debussy, Roussel och Stravinskij m fl. Representerad:
Moderna museet, Norrköpings konstmuseum, Malmö
museum
|
|
1216 PER MÅNSSON 1896 - 1949 Motiv från Upsala olja, papp-pannå 32x34,5 cm signerad ’Per Månsson PRIS: 3 200:-SÅLD
|
|
Per
Månsson var autodidakt och fick sin huvudsakliga utbildning under
studieresor i Frankrike, Spanien och Italien. Han ställde ut första gången i Köpenhamn 1918, deltog därefter i bland
annat ”Uppsalagruppens” utställning på Liljevalchs konsthall i
Stockholm 1926 och ”Fria gruppens” utställning där 1929 samt i samlingsutställningar
i Paris, Rom, Budapest och Wien. Han hade en
separatutställning på Josefsons konstsalong i Stockholm 1925. Representerad:
Göteborgs konstmuseum, museerna i Karlstad, Nyköping
och Eskilstuna, Stockholms stadsmuseum samt Museo
moderno i Madrid
|
|
1217
PER MÅNSSON 1896 - 1949 En
dam, tre herrar monotypi
33,5x26,5 cm (bildyta) 47,5x33,5 cm (bladstorlek) signerad
’Per Månsson Paris även
plåtsignerad ’PM PRIS: 1 500:-SÅLD
|
|
1218 LARS BOËTHIUS
1903 - 1968 Blomsterstilleben olja, pannå 30x25 cm signerad ’BOËTHIUS’ PRIS: 2 400:-
|
|
Lars
Boëthius studerade vid Althins målarskola 1920-21 och
(sporadiskt) på Konsthögskolan 1921-23. Han ställde ut på
Svensk-Franska Konstgalleriet 1927, 1928 och 1929 samt hade
separatutställningar på Galerie Moderne 1933 och på
Modern konst i hemmiljö 1938 och 1940. 1928
utställer Boëthius tillsammans med Sven Erixson och
Thorwald Alef. Liksom Erixson anknyter han här till Smedsuddsnaivismen
från senare delen av 1910-talet. Vid
slutet av 1920-talet lär han av den franske naivisten Henri
Rousseaus exakta kalligrafiska måleri. 1930 vistas han i
Paris, och detta år avslutas den naivistiska perioden. Det
kommer in ett mörkt, ofta makabert drag i hans konst, och
motiven berör gärna storstadens nöd och ångest. Representerad:
Moderna museet, Göteborgs konstmuseum, museerna
i Malmö och Ystad
|
|
1219 LARS BOËTHIUS 1903 - 1968 ”Bromma kyrka vid
Stockholm” olja, pannå 74,5x60,5 cm signerad ’BOËTHIUS PRIS: 3 700:-
|
|
1220 ELLIS WALLIN 1888 - 1972 Gatumotiv, Paris olja, duk 50x60,5 cm signerad ’Ellis Wallin PRIS: 4 900:-
|
|
Proveniens:
Bokhandlare Gustaf Claeson, Upsala Litteratur:
”SVENSKA HEM I ORD OCH BILDER” nr 6
1950, sid 144 Målningen
syns centralt placerad på en interiörbild från det
Claesonska hemmet. Ellis
Wallin studerade vid Tekniska skolan i Upsala 1907-10, vid Caleb Althins
målarskola i Stockholm 1911-12 och vid Konstakademien 1914-20. Med
avbrott för studieresor till Italien 1920-21 och Holland 1923 var han 1920-33
bosatt i Paris, där han till en början studerade vid olika akademier. I Paris
kom Ellis Wallin i kontakt med och tog intryck av den franska ny- realism,
som i reaktion mot de abstrakta och experimentella riktningarna i huvudsak företrädde
ett traditionsbundet, naturromantiskt landskapsmåleri. Av
konstnärer som H. de Warocquier och kanske framför allt Dunoyer de Ségonzac
kunde han lära åtskilligt om pastost ”belle matière”-måleri med en gärna
ganska uppluckrad, robust formulering i varma, tunga färgskalor av
dominant grått, svart, brunt, blått och grönt. Återkommen till Sverige slog Ellis
Wallin igenom som en av de första representantarena i landet för denna franska
stil. Han
ställde ut separat i Lilla utställningen i Stockholm 1927, i Upsala 1928, 1930,
1932-33, 1935, 1937, 1938 (retrospektiv), 1947, 1950, 1953 och 1956, i Galerie
Moderne i Stockholm 1928, 1932, 1951, 1953 och 1956, i Göteborgs konsthall
1931 (tillsammans med Ewald Dahlskog och Edvin Ollers) och 1939 (med
Edvin Ollers och Eigil Schwab), i Konstnärshuset i Stockholm en lång följd av
år sedan början av 1930-talet, i Linköping (med David Wallin) 1935, Norrköping
1936, 1951 och 1954, Västerås 1941, Helsingborg 1942 och 1949, Lidköping
(med Carl Gunne) 1944 och Modern konst i hemmiljö i Stockholm 1964 samt
utomlands i Paris 1926-33 (vanligtvis i Galerie Barreiro; i Galerie Aschberg
med Eric Detthow och Eric Grate 1932) och Rouen 1928. Av
samlingsutställningar där Ellis Wallin har deltagit kan nämnas Svenska konstnärernas
förenings utställningar i Stockholm 1917, 1943, 1946 och 1951, en rad av
Sveriges allmänna konstförenings salonger i Stockholm från och med 1919,
”Uppsalagruppens” utställning i Liljevalchs konsthall i Stockholm 1926, ”Optimisternas”
utställningar i Stockholm 1930 och 1932, utställningen ”Fyra optimister”
i Göteborg och Borås 1935.Utomland har han deltagit i ”Salon des Tuileries”,
”Salon d’Automne” och ”Salon des Indépendants” i Paris 1926-33 samt i
utställningar med svensk konst i Bryssel, Amsterdam, Reval, Riga och Helsingfors. Representerad:
Moderna museet, Göteborgs konstmuseum, museerna i Norrköping,
Malmö, Eskilstuna, Örebro, Borås, Karlstad, Östersund, Gävle, Västerås
och Upsala, Ateneum i Helsingfors, Institut Tessin i Paris och museerna
i Pau och Tours
|
|
1221 ELLIS WALLIN 1888 - 1972 Fransk by olja, duk 65x81 cm signerad ’Ellis Wallin PRIS: 4 000:-
|
|
1222 ELLIS WALLIN 1888 - 1972 ”Vintermotiv från
Stockholm” olja, duk 46x65 cm signerad ’Ellis Wallin PRIS: 4 500:-
|
|
1223 GUNNAR SVENSON 1892 - 1977 ”Utsikt från söder 1919” olja, duk 27x22 cm signerad ’Gunnar Svenson’ PRIS: 7 500:-
|
|
Proveniens: T. Stenrot
Utställd: ”Målarna på Smedsudden” Stockholms Stadsmuseum ”Smedsudden” Stockholms Stadsmuseum 1970
Utställningsetiketter a tergo
Gunnar Svenson studerade i Stockholm vid Althins målarskola 1911-12 och1912-16 vid Konsthögskolan, där han sedermera var verksam som professor i målning (1942-50). Han hörde till den sista kolonien målare på Smedsudden i Stockholm (1923) och var alltsedan starten 1932 med- lem av konstnärsgruppen ”Färg och Form”.
Gunnar Svenson gjorde intimt anspråkslösa små målningar och fram- trädde under 1920-talet som en förfinad representant för ”den nya sak- ligheten”. Från denna tid hänför sig inte minst en rad med varsamt fasthet och emaljklar exakthet uppbyggda natures mortes samt i en diskret kolorit av bland annat grönt, blekblått och grått mjukt formade landskap från Stock- holmstrakten och Sydfrankrike (t ex ”Nature morte med krukor och frukter”, 1925, Norrköpings museum och ”Landskap från Sydfrankrike”, 1926, Moder- na museet, Stockholm).
Representerad: Moderna museet, Göteborgs konstmuseum, Prins Eugens Waldemarsudde, museerna i Norrköping,, Borås, Kristianstad och Västerås
|
|
1224 GUNNAR SVENSON 1892 - 1977 Blomsterstilleben olja, träpannå 35x27 cm signerad ’Gunnar Svenson’ PRIS: 4 000:- |
|
|
|
1225 BO VON ZWEIGBERGK 1897 - 1940 Byggnader vid havet olja, duk på pannå 55x66
cm signerad ’Zweigbergk PRIS: 6 500:-
|
|
Bo von
Zweigbergk gick på Carl Wilhelmsons målarskola i Stockholm 1917.
Efter att till en början ha stått under lärarens inflytande utbildade han vid
början av 1920-talet en dynamisk kubism med viss anknytning till
Gösta Adrian-Nilsson, ”en sorts futurism byggd på rytmiska kontraster” (B. O.
Österblom) och med rätt grälla färgackord. Han tog senare också intryck
av den s k nya sakligheten och framträdde som ”en raffinerad arrangör
av asketiskt förenklade stilleben och interiörer i ytterst tunna men fint
stämda toner, något av en Jolin, men ännu blondare och svalare” (G.
Johansson). Under en
konstnärligt berikande Frankrikevistelse 1926-30 med uppehåll bl a i
Cagnes-sur-Mer vid Rivieran prövade han ett estetiskt förfinat pärle- morskimrande
gråmåleri och en puristiskt förenklad dekorativ stilisering, men gick
senare, påverkad bl a av Martin Åberg, naturen närmare in på livet.
Han sökte i stora formellt genomarbetade kompositioner samman- fatta sin
syn på detta landskap och renodla den gråklingande skalan. En resa till
Jugoslavien vid mitten av 30-talet kom färgen att plötsligt blomma upp under
hans penslar. Under senare hälften av 1930-talet synes han i stilleben,
landskap och stadsutsikter ha eftersträvat en syntes av spontant okonstlat
naturstudium och logiskt ordnad bilduppbyggnad. Bo von
Zweigbergk hade separatutställningar i Stockholm på Gummesons konstgalleri
1928, 1931, 1935 och 1939, på Galerie Moderne 19333 och på Konstnärshuset
1937 samt i Östersund 1939. Han deltog i Sveriges allmänna konstförenings
utställningar i Stockholm 1925, 1934 och 1936 och i flera ut- ställningar
i Karlstad under 1920- och 1930-talen, bl a salonger anordnade av Värmlands
konstförening. Minnesutställningar har anordnats i Konstnärshuset i
Stockholm 1941 och 1948 (kataloger med förord av G. Johansson) samt i Olsens
konstsalong i Göteborg 1943. Representerad:
Nationalmuseum, Karlstads och Västerås museer
|
|
1226 ERIK JERKEN 1898 - 1947 Gatubild med flaggor,
Dubrovnik olja, duk 46x38 cm signerad ’jerke PRIS: 4 500:-
|
|
Erik
Jerken studerade 1916-18 vid Tekniska skolan i Stockholm, 1918 vid
Althins målarskola samt 1919-23 vid Konsthögskolan, där hans
stora formella talang uppmärksammades och han belönades med hertigliga
medaljen. Han företog studieresor till Tyskland, Italien, Belgien
och Holland 1920, Frankrike 1920 och 1924-25 samt till Serbien,
Montenegro och Dalmatien 1930. Separat
utställde Erik Jerken i Stockholm på Ekströms konstgalleri 1932,
1934 och 1936, Hultbergs konsthandel 1938, Modern konst i hemmiljö
1940 och Galerie Moderne årsskiftet 1941/42 och 1943. Han
deltog bl a i ”Fria gruppens” utställning på Liljevalchs konsthall i
Stockholm 1929, Svenska konstnärernas förenings utställning på Konstakademien
1943 samt i ett flertal av Sveriges allmänna konst- förenings
utställningar. Representerad:
Moderna museet, Göteborgs konstmuseum, Prins
Eugens Waldemarsudde, Västerås museum
|
|
1227 BERTIL R:SON NORÉN 1889 - 1934 ”Stilleben, Ischia Neapel olja, träpannå 51,5x63,5
cm signerad ’Bertil Norén’ PRIS: 3 000:-
|
|
Bertil
R:son Norén studerade vid Konsthögskolan 1909-11. Som utställare
framträdde han tidigast 1912 tillsammans med Carl Herman
Runnström och Ivan Lönnberg i Stockholm, senare i Göteborg
1916 och 1923 samt upprepade gånger på Liljevalchs konsthall
i Stockholm, bl a med ”Uppsalagruppen” 1926 och ”Fria gruppen”
1929. En minnesutställning anordnades där 1938. Han företog
studieresor 1912 till Norge, Danmark och Tyskland, 1914 till
Paris, 1919-20 till England, Frankrike, Spanien, Nordafrika och Italien
samt 1922-23 till Tyskland, Österrike och Italien. I
formellt hänseende ansluter sig Bertil R:son Noréns måleri naturligt till de
förhärskande stilströmningarna under 1900-talets första fjärde- del. Det
finns äldre kompositioner i ett elegant efterimpressionistiskt maner; på
tiotalet får hans målningar gärna en cézannesk prägel, som senare ersättes
av den strama, sakliga hållning, som så allmänt gjorde sig
gällande i svenskt 20-talsmåleri. Representerad:
Moderna museet, Norrköpings konstmuseum, Prins
Eugens Waldemarsudde
|
|
1228 KURT JUNGSTEDT 1894 - 1963 ”Gertrud Olson” blyerts, 23x16 cm signerad ’K. J. 1916’ samt betitlad ’Gertrud Olson’ PRIS: 1 900:-
|
|
Gertrud Rydbeck-Olson var gift med Svensk-Franska Konstgalleriets grundare, direktör Gösta Olson
Proveniens: Direktör Gösta Olson, Svensk-Franska Konstgalleriet, Stockholm, därefter i arv inom familjen
Kurt Jungstedt studerade vid Tekniska skolan 1909, Carl Wilhelmsons målarskola 1911-14 och för Henrik Sörensen och Oluf Wold-Thorne i Oslo 1915-16. Studierna i Norge resulterade i en snabb utveckling för Kurt Jungstedts konstnärskap. Det första han fick lära sig, när han bör- jade sina studier hos Sörensen var att försöka komma loss ur den spar- tanska wilhelmsonska formuppfattningen. Måleriet skall läggas fritt och formen ges fria tyglar predikade Sörensen.
Från Norge leddes Jungstedt osökt över till Danmark, där han sedan barnsben hade haft familjär kontakt och mellan åren 1917 och 1919 blev han köpenhamnare. Under perioden i Danmark lärde han känna Karl Isak- son och denna kontakt innebar en ny inriktning för Kurt Jungstedts konst- närskap. Han har själv förklarat att ingen för honom klarlagt konstens vä- sen på ett lika enkelt, naturligt och övertygande sätt som Isakson. Den starkt känslomässiga inställningen till måleriet, som Jungstedt fått i Norge, länkas under perioden i Danmark in på en bestämd artistisk strävan hos konstnären att söka tillägna sig den klarhet och stringens i uttrycksmedlen och samtidigt den älskvärda intimitet i uppfattningen, som för en svensk alltid tett sig som omisskännliga karaktärsdrag i dansk konst.
År 1919 utförde Kurt Jungstedt några av de främsta exemplen på kubistiskt måleri som svensk konst kan uppvisa (”Herr S. M.” och ”Förstadsbild, Fred- riksberg”).
Han ställde ut första gången 1919 i Svensk-Franska Konstgalleriet i Stock- holm, där han även hade utställningar 1921, 1928, 1938 och 1950. Vidare ställde han ut i Galerie Moderne och Galerie Blanche. En retrospektiv utställ- ning visades på Konstakademien 1954.
Kurt Jungstedt har gjort dekorativa målningar ombord på Svenska Amerika Liniens ”Kungsholm” (1928), ”Drottningholm” (1929), ”Stockholm” (1938) och ”Gripsholm” (1940). Dessutom utförde han dekorativa arbeten till Göteborgs- utställningen 1923, Stockholmsutställningen 1930 och den svenska paviljongen på Världsutställningen i Chicago 1933.
Representerad: Nationalmuseum, Göteborgs konstmuseum, Norrköpings och Malmö museer, Prins Eugens Waldemarsudde, Nasjonalgalleriet i Oslo, Åbo konstmuseum, Statens Museum for Kunst i Köpenhamn, Kunsthalle i Hamburg och Musée des Beaux-Arts i Pau, Frankrike
|
|
1229 SIRI DERKERT 1888 - 1973 ”Sara spelar munspel” blyerts, 27x20,5 cm signerad ’S. Derkert PRIS: 2 400:-
|
|
Sara var
Siri Derkerts och Bertil Lybecks dotter. Hon
föddes 1920. Siri
Derkert började sina konststudier på Althins målarskola och fort- satte
1912-13 vid Konsthögskolan. 1913-14 vistades hon i Paris, där hon en
tid arbetade vid École Russe, samt i Algeriet och England. Till- sammans
med den finländske målaren Valle Rosenberg uppehöll hon sig åren
1915-16 i Italien. Under
sina tidiga år i Paris anslöt Siri Derkert sig först till Matisse-rikt- ningen,
men närmade sig snart kubisterna och Picasso. När hon efter ett
längre uppehåll vid mitten av 1920-talet återupptog måleriet, dröjer reminiscenser
från kubismen ännu kvar i en viss abstrakt gråstämd färgskala
och ett framhävande av den fasta volymen. En sakligare in- ställning
till formskildringen i förening med en stark uttrycksvilja i per- sontolkningen
gör sig gällande under senare delen av 20-talet. Den kraftfullt
kantiga teckningen liksom det kärva färganslaget vittnar möj- ligen om
influenser från tyskt och finskt måleri. Omkring 1930 börjar hon
alltmer upplösa den fasta kompositionen till ett fritt, dramatiskt spel av
rörliga linjesvep, än med gnistrande färgkontraster, än med tungt
patetiska färgklanger. Jämsides med detta dynamiska måleri fortsätter
Siri i en del bilder sin tidigare, konstruerade arbetsmetod. Vid
mitten av 1930-talet får hennes konst en subjektiv, psykologise- rande
tendens – möjligen kan härvid kontakten med dottern Liv Der- kerts
konst ha varit av betydelse. I figurmålningarna undertryckes ge- stalternas
kroppslighet och intresset koncentreras till ett fåtal karakte- riserande
detaljer. Formskildringen företer expressiva förskjutningar och
koloriten blir djup och dunkel. Denna förandligade expressionism drives
till sin spets i en serie landskap med flygande fåglar från 1939. I dessa
har den totala formupplösningen resulterat i ett extatiskt färg- och
linjespel. Siri
Derkerts konst präglas av stark uttrycksvilja och personlig egenart. Att utan
kompromisser bringa form och innehåll i oupplöslig samklang, att ge
den nakna verkligheten utan försköning eller undanflykt är den genom
gående ledtråden i hennes till form och uttrycksmedel skiftande konstnärskap.
Sina motiv hämtade hon ur den verklighet som närmast omgav
henne; under långa tider var hennes barn och deras värld en outsinlig
motivkälla. Vad hon ger i dessa och andra verk är klarsynta tolkningar
av människans våldsamma eller skygga reaktioner inför till- varon,
verk som ställer henne i främsta ledet bland människoskildrarna i modern
svensk konst. Representerad:
Moderna museet, Göteborgs konstmuseum
|
|
1230 MATHILDE WIGERT-ÖSTERLUND 1873 - 1943 Komposition med klocka blandteknik/collage 31x24
cm (sjukdomsarbete) signerad ’M.W.Ö. PRIS: 2 400:-
|
|
Proveniens:
Gösta Björklund, Upsala
Litteratur:
Christina Backman ”Mathilde Wigert-Österlund 1873- C-uppsats, höstterminen 1982 Upsala universitet, Konstvetenskapliga institutionen s 60:
”Då
Mathilde i mars 1934 intogs på Ulleråkers sjukhus ”Fick ej gå ut så
att jag ej kunde måla. Fick ej oljefärger”. Hon prövade då vad hon
själv kallade akvarellskisser och reliefmålningar. Varför hon inte fick
tillgång till oljefärger är oklart, kanske kunde hon inte hantera dem, de
torkade ju långsamt och lämnade fläckar. Det är dock tydligt att man
här uppmuntrade henne att sysselsätta sig med ”textilt arbete” och med
vattenfärger och collage. Dessa senare bestod av blad ur bibeln,
tårtpapper, påskfjädrar, någon kulört bild från en fruktpåse. Kanske
hade hon inte tillgång till annat material än vad besökande hade med
sig, kanske var det en del av hennes uttryckssätt. Många av
dessa små tavlor innehåller också akvarellerade teckningar ofta inom
det rutnät av linjer som kanske symboliserar hennes känsla av både
fysisk och psykisk instängdhet. Långt efter hennes död inköpte Uppsala
Landsting, 1967, Dubbelmotiv, ett tvåsidigt collage, för 1 500 kronor.
Under konstnärinnans livstid betraktades de däremot med misstro.” I en artikel i ”Arbetarebladet”
1962 beskriver L. Nylén Mathilde Wigert- Österlunds sjukdomskonst på
följande vis: ”En mental kris ledde den åldrade konstnärinnan mot nya
gestaltningsformer, nya upplevelser krävde helt nya uttryck. Ofta med
blad ur bibeln som grund målade och tecknade, klippte, rev och
klistrade hon bilder där verkligheten förvandlats till mönster. Där
glimmar och lyser en spröd färgmosaik. Över bildytan lägger hon
emellertid spretande rutnät, galler som stänger henne ute från den
gåtfullt lockande världen.” Mathilde Wigert-Österlund
studerade vid Tekniska skolan och Althins målarskola i Stockholm. Från
hösten 1896 till våren 1903 var hon elev på Konstakademien, där hon
belönades med Kanslersmedaljen. Bland kamraterna på akademien fanns Ivar
Arosenius, Karl Isakson och den blivande maken, konstnären John
Österlund (1875-1953). Under några månader i Paris 1903-04 studerade
hon på Académie Colarossi. Representerad:
Moderna museet, Upsala konstmuseum, Aguélimuseet i Sala
|
|
1231 MATHILDE WIGERT-ÖSTERLUND 1873 - 1943 Kompositioner blandteknik/collage 30x23
cm (dubbelsidigt) osignerad PRIS: 2 800:- Proveniens:
Gösta Björklund, Upsala
|
|
1232 SVEN STÅLBERG 1893 - 1973 Stilleben med päron olja, pannå 26,5x35 cm signerad ’S. Stålberg -21’ PRIS: 4 000:-
|
|
Proveniens: Sven Stålbergs akademikamrat, konstnären Gustaf Svensson (1893-1957)
Sven Stålberg började sin utbildning vid Tekniska skolan i Upsala 1915, var 1916-17 elev vid Tekniska skolan i Stockholm, studerade sedan vid Althins och Wilhelmsons målarskolor i Stockholm och 1919-23 vid Konstakademien, där han 1923 belönades med den kungliga medaljen. Han har företagit studieresor i Frankrike och Spanien.
Stålberg, som började som skulptör men av ekonomiska orsaker övergick till måleri, berättar själv i en intervju att han i sin ungdom med förkärlek studerade de gamla flamländska mästarna och Lucas Cranach, studier som satte spår bl a i ett tidigt porträtt av modern (1924). Beroendet av den omsorgsfulla tekniken upphörde; man har kallat slutet av 1920-talet hans naiviserande period, den efterföljande blev mera expressiv och vresig. Han målade stadsmotiv från Upsala och andra svenska småstäder, men även landskap från Upland, Dalar- na och Härjedalen samt motiv från Röros i Norge.
Sven Stålberg blev känd för sina ”fattigbleka utsikter från karga svenska samhällen” (G. Mascoll Silfverstolpe).
Representerad: Upsala konstmuseum, Västerås konstmuseum
|
|
1233 SVEN STÅLBERG 1893 - 1973 Gruvsamhälle olja, duk 52x67 cm signerad ’S.S’ PRIS: 2 000:-
|
|
1234 ERIC HALLSTRÖM 1893 - 1946 ”Utanför Florens” litografi, 25,5x37,5 cm signerad ’E. Hallström’ PRIS: 1 800:-
|
|
Eric
Hallström började sina studier vid Tekniska skolan 1909, men stannade
där endast ett år. 1912 besökte han Carl Wilhelmsons målarskola
i Stockholm. Detta var hans enda egentliga undervisning, och han valde
därefter att studera på egen hand. Efter en period av oroligt
sökande kom han under det sena 10-talet att bli en av våra första
och främsta naivister, tillsammans med bland andra Gideon Börje och
Hilding Linnqvist. Under 20-talet förändras hans måleri och han blir
den noggranne iakttagaren, helt i den ”nya saklighetens anda”. Som för
så många av hans generationskamrater var det Italien som lockade
när gränserna åter öppnades efter världskriget. Eric
Hallström reste till Italien 1921. Han kom till Venedig och till Padua, till
Verona och Bologna och Pistoja, till Siena och Florens, där han trivdes bäst. I
Italien visade han inte någon större flit. Konstnärskamrater som mötte
honom därnere hade vaga minnen av att han då och då ritade och gjorde några
färgtonsanteckningar. På försommaren 1922 var han åter i Stockholm.
Nils Tydén, som den sommaren kamperade ihop med honom några
veckor på Smedsudden, har berättat hur Eric Hallström satt därute i
solgasset och målade nattliga italienska stadsbilder med tecknade utkast och en
hel kortlek av vykort med broar, kyrkor, torg och floder ikring staffliet. Som
grafiker hade Eric Hallström omkring 1912-14 varit privatelev hos Axel Tallberg.
På 1920-talet arbetade han med litografi och utförde bland annat blad
efter egna målningar. Ett par av dessa sällsynta tidiga litografier för- värvades
av Nationalmuseum. Representerad:
Moderna museet (Nationalmuseum), Göteborgs konst- museum,
museerna i Norrköping, Västerås, Linköping och Eskilstuna, Prins
Eugens Waldemarsudde, Kunsthalle Hamburg
|
|
1235 BERTIL DAMM 1887 - 1942 Kvinna och vikingaskepp akvarell och blyerts
46,5x62,5 cm på kartong (veck) signerad med monogram ’BD (B:et spegelvänt) PRIS: 1 800:-
|
|
Bertil
Damm studerade 1906 vid Althins målarskola i Stockholm och 1907-08
vid Konsthögskolan. Han företog studieresor till Italien 1912, 1921-22
och 1927, Spanien 1916-19, Frankrike 1912-14 och 1938, Estland
1936 och 1937. Hans debututställning var i Hallins konsthandel 1909.
Därefter ställde han ut i Svensk-Franska Konstgalleriet 1919, i Konstnärshuset
1922, deltog tillsammans med ”Optimisterna” i Liljevalchs konsthall
1926, Retrospektiv utställning i Konstakademien 1934, utställning i
Linköping 1935, tillsammans med ”Nio independenter” i Liljevalchs 1938, utställning
hos Färg och Form 1942. En minnesutställning visades i Konst- akademien
i november 1943 (katalog med inledning av Ragnar Hoppe). Bertil
Damms konstnärliga utveckling är fint nyanserad och personligt enhetlig,
osedvanligt följdriktig och samtidigt mångsidig. Hans produktion omfattar
såväl porträtt och landskap som teaterdekorationer och en rike- dom på
monumentala uppslag. Hans ”Apoteos över svensk bildning” (1922), som han
avsett för Stockholms Stadshus, kom aldrig till utförande men finns nu i sina
utkast i Stockholms högskola. I Tekniska museet i Stockholm finns dekorationsmålningen
”Naturkraft” (1936), som med sin laddade, elementära kraft
visar en intressant planlösning och expressiv, fantasibetonad åskådlighet. Sin
verkligt stora monumentaluppgift fick han 1941 med dekoreringen av Land- statshuset
i Gävle. Han har kallat den ”Bygd och arbete” och visar sig här som en
betydande folklivs- och bygdeskildrare. Som
landskapsmålare blev det i främsta rummet hälsingelandskapet som han kom att
föra till samma dignitet som Wilhelmson västkusten och Axel Sjöberg den yttre
Stockholmsskärgården. Orsaken måste ha legat i en samstämmighet med just
denna landskapskaraktär, dess lyriskt dramatiska ton, dess svårmods- mättade
inbundenhet, dess måttfulla expressivitet. Representerad:
Moderna museet, Thielska galleriet, Göteborgs konstmuseum, museerna
i Gävle och Västerås, Nasjonalgalleriet i Oslo
|
|
1236 ERIC DETTHOW 1888 - 1952 Kvinna och man olja, duk 61,5x50 cm signerad ’E. Dw 18’ PRIS: 6 500:-
|
|
Eric Detthow studerade vid Konsthögskolan 1912-13, vistades därefter en tid i Paris och återkom hem 1915. 1916-18 följde han undervisningen vid akademiens etsningsskola och reste 1919, omedelbart efter första världskriget, åter till Paris. Han kom därefter, med några kortare uppehåll i hemlandet, att vistas i Frankrike.
Redan vid sitt första uppehåll i Paris tog Eric Detthow avgörande intryck av Cézanne och Seurat, och han kom senare att med behållning studera dessa samt Dufresne, Friesz och Segonzac. Hans tidigaste arbeten är hållna i en kylig, grön, blå och vit färgskala och målade med en emaljartad yteffekt.
Eric Detthow vann tidigt en fast förankring i det parisiska konstlivet, sålunda blev han redan 1920 medlem av utställningsorganisationen Salon d’Automne i Paris och senare i ännu ett par likartade organisationer. Genom dessa deltog han i flera utställningar, där den moderna franska konsten visades i främmande städer, bl a i New York, London, Bukarest och Tokyo. 1932 ställde han ut till- sammans med Ellis Wallin och Eric Grate på Galerie Aschberg i Paris. I Sverige debuterade han 1913 på Sveriges allmänna konstförenings årliga utställning och framträdde därefter här hemma åtskilliga gånger, bl a på Galerie Moderne 1930 och 1936, Konstnärshuset 1932, båda i Stockholm, och i Göteborg på Galleri Aveny 1949 och Konsthallen 1952.
Representerad: Moderna museet, Malmö museum och Musée d’Art Moderne i Paris
|
|
1237 ERIC DETTHOW 1888 - 1952 ”Landskap från (oläslig ort) Normandie” olja, träpannå 23,5x32,5
cm signerad ’Detthow’ PRIS: 4 500:-
|
|
1238 RAGNHILD NORDENSTEN 1888 - 1951 Kvinna vid vattnet, Sandhamn akvarell, 27,5x22,5 cm signerad ’R. Nordensten Sandhamn 1919’ PRIS: 5 700:-
|
|
Ragnhild Nordensten studerade vid Tekniska skolan i Stockholm 1907, vid Althins målarskola 1908 samt vid Konsthögskolan 1908-12. Hon företog under 1920-talet en rad studieresor till bland annat Frankrike, Spanien, Italien och Belgien. Separat utställde hon första gången 1918 i Stockholm, där hon återkom 1941 på Konstnärshuset; 1919 hade hon en separatutställning i Köpenhamn. Bland de många samlingsutställningar som hon deltog i kan nämnas de internationella och interskandinaviska grafikutställningarna i Leipzig (1914), Oslo (1932-33), Köpenhamn (1937) och Stockholm (1948), ”Baltiska utställningen” i Malmö 1914, utställningen ”Svensk konst” på Valand-Chalmers i Göteborg 1923 och ”Svenska akva- reller 1925-1947” i Konstakademien 1947.
Vid sina första framträdanden på 1910-talet gjorde hon sig gällande framför allt som grafiker med kraftfullt uppbyggda landskapsetsningar och stadsut- sikter från Stockholm. Från omkring 1917 arbetade hon under några år hu- vudsakligen med träsnitt och utförde expressionistiskt förenklade mytologiska figurkompositioner. Jämsides härmed utvecklade hon ett måleri med summa- riskt dekorativ hållning, där motivkretsen sträckte sig från landskap till histo- riska och mytologiska kompositioner.
Representerad: Nationalmuseum samt Malmö och Örebro museer.
|
|
1239 IVAN HUMBLA 1888 - 1962 Kvinna med katt olja, duk på pannå 42x34 cm signerad ’I. Humbla -15’ PRIS: 5 500:-
|
|
Denna målning är ett ytterst sällsynt exempel på Ivan Humblas tidiga, moderna måleri, starkt påverkat av studierna i Paris 1913-14.
Ivan Humbla studerade vid Valands målarskola i Göteborg 1909-11 för Carl Wilhelmson och fortsatte vid dennes målarskola i Stockholm 1911- 12. Under åren 1913-14 vistades Humbla i Paris där han studerade vid olika akademier, huvudsakligast Académie de la Palette under Henri Le Fauconniers ledning.
Ivan Humbla kom så småningom att gå över till djur- och naturmåleri och det är främst inom denna genre han är känd.
Bland Ivan Humblas utställningar kan nämnas de i Stockholm 1918, 1925 och 1930, Hälsingborg 1920, Norrköping 1926 samt Linköping 1927.
Representerad: Nationalmuseum samt museerna i Norrköping, Linköping och Halmstad.
|
|
1240 SVEN X:ET ERIXSON 1899 - 1970 ”BRORS ATELJÉFÖNSTER PARIS 31” (Från Bror Hjorths ateljé, Paris) blandteknik, 26,5x36,5 cm signerad ’Sven Erixson’ PRIS: 4 900:-
|
|
Sven X:et Erixson fick tidigt inrikta sig på att tjäna sitt levebröd. Efter att ha slutat skolan arbetade han som lärling hos målarmästare O. Strömblad i Tumba. 1913 fortsatte han sin utbildning till dekorationsmålare och tecknings- lärare vid Tekniska skolan i Stockholm samt från 1919 vid Högre konstindu- striella skolan med O. Brantberg som lärare. Detta år tog Sven X:et Erixson även anställning hos Filip Månsson i dennes dekorationsfirma, ett arbete som han periodvis fortsatte till dess han 1928 blev oberoende av yrkesmåleriet. Åren 1922-23 studerade han dekorationsmåleri vid Konsthögskolan under Olle Hjortzberg.
Sin första utlandsresa företog Sven X:et Erixson 1922 till München, där han kopierade glasmålningar och äldre textilkonst, men samtidigt fängslades av El Greco och van Gogh. 1923 besökte han första gången Italien; 1924 reste han åter utomlands, till Frankrike, Holland och Italien. Tillsammans med bland andra bröderna C. J. och G. Alexanderson och Martin Emond bildade han 1925 sammanslutningen ”Nio unga” som samma år debuterade med utställningen ”Fri konst” i Göteborg och 1926 framträdde i Stockholm. Efter en resa till Spa- nien 1927 ställde Sven X:et Erixson ut på Svensk-Franska konstgalleriet i Stock- holm 1928 och erhöll samma år Ester Lindahls resestipendium. Som stipendiat vistades han de följande åren huvudsakligen i Paris, men företog även resor till Spanien, Jugoslavien och Österrike. När gruppen ”Nio unga” upplöstes 1932 an- slöt han sig till den nybildade gruppen ”Färg och Form”, i vilken han blev en av de ledande krafterna. Under trettiotalet fortsatte Sven X:et Erixson sina vid- sträckta resor; 1930 vistades han i Norrland, 1931 besökte han tillsammans med Bror Hjorth Norge och Telemarken, 1935 målade han i Lofoten, Spanien och Ma- rocko.
Med sin rikhaltiga produktion hävdar Sven X:et Erixson rangen som en av de mest spontana och temperamentsfulla färgkonstnärerna i modernt svenskt måleri. Hans konst trotsar alla försök att inordnas under etikett och stilbegrepp. Utan att bindas av estetiska doktriner tolkar han i lysande färgmönster en spontan och livs- bejakande verklighetssyn. Hans måleri kan pendla mellan häftig, brutal uttrycksvilja och stilla, vek lyrism. Grundtonen är alltid densamma: vital livsbejakelse, expressiv inlevelse och fantasi. Betecknande för konstnärens generösa vitalitet är mångsidig- heten i hans motivval. Med samma inlevelse och målarglädje skildrade han trista förortskvarter, storstadens brusande liv, söderns solbrända landskap och nordlan- dets saltstänkta fiskelägen.
Under de första åren av tjugotalet finner hans konst en mer medveten och person- lig karaktär. Intryck från primitiv bygdekonst och medeltida kalkmålningar förenas med en öppen anslutning till den innerliga tonen hos naivister som Linnqvist, Hall- ström och Börje. Hos dessa fann Sven X:et Erixson och hans kamrater i ”Nio unga” ett sannare uttryck för en svensk tradition än vad matisse-eleverna och företrädar- na för den nya sakligheten representerade. Kontakten med de svenska naivisterna och även med tysk expressionism i O. Kokoschkas eller E. Noldes anda frigjorde Sven X:et Erixsons måleriska fantasi och uttryckskraft. Under de sista åren av tjugo- talet når hans måleri sin fulltoniga mognad och egenart. Som stipendiat i Paris träffar han på ”ett nytt namn, Soutine, ryss, våldsam i färg och form, obehärskad, häftig” (Sven X:et Erixson 1929). I den ryske konstnärens hänsynslösa färgintensitet med flammande röda och blå toner mötte Sven X:et Erixson ett temperament besläktat med sitt eget. Redan 1927 hade han i Spanien genom studier av konstnärer som Goya och El Greco nått fram till en fördjupat expressiv bildtolkning (”Spansk tredje- klasskupé”, ”Spanjorska med slöja”, båda 1927). I dessa målningar liksom i parisiska stadsbilder som ”Le métro” och ”Trafikstopp” (båda 1927) dominerar en kraftfull, dov färgskala som karakteriserar det patetiska och bittra i den proletära verklighetens nu- tidsmiljö.
När Sven X:et Erixson vid inbrottet av trettiotalet återvände till Sverige förde han med sig en fri, målerisk stil och uppfattning som blev ett befriande inslag i den koloristiska nykterhet som vid denna tid behärskade det svenska måleriet.
Sven X:et Erixson hade separatutställningar i Stockholm på Svensk-Franska konstgalleriet 1931, Färg och Form 1933 och 1935, Konstakademien 1941, Färg och Form 1945 samt i Göteborg och Upsala 1942. Han deltog i utställ- ningen ”Fri konst” i Göteborg 1925, ”Nio unga” på Liljevalchs konsthall i Stock- holm 1926, samlingsutställning på Svensk-Franska konstgalleriet 1928, ”Unio- nalen” i Köpenhamn 1931, ”Svensk konst” i Holland och Belgien 1934, Världs- utställningen i Bryssel 1935, svensk-dansk utställning i Oslo 1935, Världsutställ- ningen i Paris 1937, i New York 1939, Biennalen i Venedig 1950, Nordiska konst- förbundets utställningar, Sveriges allmänna konstförenings utställningar samt upp-repade utställningar med konstnärsgruppen ”Färg och Form” i Stockholm och landsorten.
Representerad: Nationalmuseum, Moderna museet, Göteborgs konstmuseum, Malmö museum, Nasjonalgalleriet i Oslo och Statens Museum for Kunst i Köpen- hamn samt i ett stort antal svenska landsortsmuseer.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|