MODERNT
BIRGER SIMONSSON
1883-1938
”Aktstudie”
Olja, duk 72,5x53,5
cm
Signerad
’BS’
PRIS: 11 000:-
EDVIN OLLERS
1888-1959
”Citroner och kruka mot svart”
Olja, duk på papp-pannå 50x37,5 cm
Signerad ’E. OLLERS 1931’
PRIS: 5 900:-
BJÖRN HALLSTRÖM
1916-1982
”Azalea II”
Olja, duk 33x40 cm
Signerad ’Björn Hallström -73’
PRIS: 2 500:-
Utställd: Gummesons Konstgalleri,
Stockholm
Katalog nr 384, 1974
AXEL OLSON
1899-1986
”SNÄCKMELODI”
Olja, duk 35x27 cm
Signerad ’Axel Olson -69’
PRIS: 8 500:-
IVÀN GRÜNEWALD
1911-1996
”GLITTER”
(Utsikt från ateljén
på Katarinavägen)
Olja, duk 71x44 cm
Signerad ’Ivàn Grünewald’
PRIS: 6 500:-
Proveniens: Körsnär Mauritz Wennicks
samling, Lund
Ivàn musicerar tillsammans med föräldrarna
Sigrid Hjertén och Isaac Grünewald
i hemmet på Katarinavägen i Stockholm.
Fotograf: Oscar Ellqvist (omkr 1918-20) Sundsvalls museum
EDWARD HALD
1883-1980
Det gula huset
Olja, papp-pannå 28x42 cm
Signerad ’HALD
1910’
PRIS: 6 500:-
KNUT JANSON
1882-1966
”Fars hatt, Bohus fästning”
Olja, duk 54x65 cm
Signerad ’K. JANSON’
Även signerad a tergo
på spännramen ’K. Janson 1917’
samt betitlad ’Fars hatt, Bohus fästning’
PRIS: 8 500:-
Proveniens: konstnären
Utställd:
”Yngre svenska konstnärer”
Liljevalchs Konsthall, Stockholm okt-nov 1918,
Katalog N:o
14, katalognummer 108, avbildad i katalogen, pris 1 800 kronor
Riksförbundet för bildande konst, Utställning nr 72
”1909 års män” Liljevalchs Konsthall, Stockholm 1959
ERIK OLSON
1901-1986
Galgberget, Halmstad
Olja, duk på papp-pannå 17,5x26 cm
Signerad ’E
O-n’ samt otydligt
daterad ’-19(?)’
Intyg a tergo
av konstnärens dotter, Viveka Bosson:
’Denna tavla är målad av min far
Erik Olson (1919?) intygar Viveka Bosson’
PRIS: 12 000:-
HILDING LINNQVIST
1891-1984
”Kvinna med orrtupp”
Olja, duk 63x50 cm
Signerad ’H. Linnqvist’
utförd omkring
1915/16
PRIS: 29 000:-
Proveniens: Svensk-Franska
Konstgalleriet, Stockholm
HILDING LINNQVIST
1891-1984
Gertrud Rydbeck-Olson
Olja, träpannå
35x26,5 cm
Signerad
’HL’
även
signerad a tergo ’Hilding
Linnqvist 1923’ samt betitlad ’Porträtt’
Påskrift a tergo: ’No
3804’
PRIS: 16 000:-
Föreställer Sångerskan Gertrud
Rydbeck-Olson,
gift med direktören för Svensk-Franska Konstgalleriet, Gösta Olson
Proveniens: Direktör Gösta Olson, Svensk-Franska Konstgalleriet, Stockholm
Därefter i arv till dennes dotter,
Anna-Lisa Olson
HILDING LINNQVIST
1891-1984
”Modellstudie”
Olja, träpannå 61x49
cm
Signerad
’HL’
PRIS: 11 000:-
Proveniens: Konsthandlare G. Andersson,
Skövde
Utställd: ”Hilding Linnqvist”
Liljevalchs Konsthall 1957
ERIC HALLSTRÖM
1893-1946
”Utsikt mot Hedvig Eleonora kyrka”
Pastell 49x63 cm
Signerad ’Eric Hallström’
PRIS: 5 900:-
Utställd: ”Eric Hallström” Prins
Eugens Waldemarsudde 1988
AXEL NILSSON
1889-1981
”SKYMNINGSDAGER
ÖVER STRÖMMEN”
Olja, duk 73x54 cm
Signerad ’Axel Nilsson’
även signerad a tergo ’Axel Nilsson
1940’
samt betitlad ’SKYMNINGSDAGER
ÖVER STRÖMMEN’
PRIS: 16 000:-
AXEL NILSSON
1889-1981
Kvinna under parasoll
Olja, duk på pannå
38,5x29,5 cm
Signerad ’Axel Nilsson -39’
PRIS: 11 000:-
AXEL NILSSON
1889-1981
”Alf Ahlberg”
Olja, träpannå
40x24,5 cm
Signerad ’Axel Nilsson’
Betitlad och daterad
a tergo ’Porträtt
1923’
PRIS: 11 000:-
Proveniens: Svensk-Franska
Konstgalleriet, Stockholm
Litteratur: Axel Elvin ”Axel Nilsson”
SAK, Stockholm 1970
avbildad sid 73, text sid 73-74:
”Sanningen är den att Axel Nilsson i
Taormina fick genomleva en tid av svår upprivenhet: det sangviniska kontraktet
med Gösta Olson blev honom en belastning som helt kostade honom sinnesfriden i
denna ljuvliga yttre inramning av vår, grönska och värme… Emellertid kom Axel
Nilsson att få ett stöd från oväntat håll. Det albergo
han bodde på var Belvedere, som låg utanför den
egentliga staden på bergsluttningen nedanför den antika grekiska teatern. Här
fanns några svenskar, därav två namnkunniga, Hjalmar
Bergman och Carl Grimberg. Bergman var skyggt tillbakadragen och Grimberg höll
sig på sin kant, så här blev det ingen närmare kontakt. Men på Belvedere bodde också en ung akademiker, några år yngre än
Axel: Alf Ahlberg, fil. doktor, filosof och lärjunge till Hans Larsson. De två
fann varandra snart. Ahlberg var också illa däran, i själva verket mycket
allvarligare än Axel. Han skriver till mig om sin tid i Taormina: ”Jag var sjuk, jag hade mångahanda trassel,
som väl är min privatsak, min framtid var oviss, och jag var nog dåraktig att
försöka dränka bekymren på sedvanligt sätt vilket bara ledde till en ond
cirkel. Uppriktigt sagt tror jag att jag var rätt nära att gå under och
övervägde allvarligt att lämna denna den bästa bland världar.”
Här inträffar nu att två svaga får hjälp
genom att ge varandra bistånd. De båda vännerna håller troget ihop, man vandrar
i den sköna naturen eller sitter på barer, diskuterande, analyserande,
berättande. De kunde tyckas rätt omaka. Alf Ahlberg, fångad i idéernas värld,
med djup beläsenhet i litterära och filosofiska ting, just då bergtagen av den strindbergska drömspelsdramatiken. Axel Nilsson, inte utan
litterära intressen men med folkskolan som lärdomsmerit, en man med sinnena
koncentrerade på konstnärsproblem, ett område där Alf var föga bevandrad. Ändock blev den mänskliga kontakten stark. Säkert har
samtalen med den spekulative humanisten Alf Ahlberg varit berikande för Axel
Nilsson. I två porträtt har han gett sin bild av vännen, dels en teckning av
sällsynt klass och dels en liten oljemålning. I denna har han fångat
ömtåligheten och den stillsamma klokheten hos modellen. Just så upplevde man
Alf Ahlberg vid den tiden. Jag kan intyga saken, ty jag hade honom till lärare
i Södra latin under några terminer före Taorminavistelsen.”
NILS MÖLLERBERG
1892-1954
”Margareta von Leithner” Byst
guldpatinerad brons, höjd
29 cm, med marmorsockel 37 cm.
Signerad
och daterad ’N. Möllerberg Torup 1926’
Gjutarstämpel ’C. Valsuani,
cire perdue’
PRIS: 9 000:-
Proveniens:
Margaretha Nyman, Lund
Litteratur: Leo Swane
”Nils Möllerberg” SAK, Stockholm 1959, sid 63
samt Förteckning över arbeten i samma
bok upptagen som nr 63, sid 206
KNUT HANQVIST
1904-1981
Trädgårdsarbete
Olja, duk 60x65 cm
Signerad ’K. HANQVIST -46’
PRIS: 3 400:-
Proveniens: Skulptören Bror Marklund
(1907-1977)
HUGO ZUHR
1895-1971
”Kvikjokk”
Olja, duk 54x65 cm
Monogramsignerad
’HZ’
Även
signerad a tergo ’Zuhr’ och betitlad ’Kvikjokk 1944’
PRIS: 7 500:-
TURE DAHLÖ
1895-1970
Förortsbebyggelse, vinter
Olja, duk 38x46 cm
Signerad ’T Dahlö 31’
PRIS: 4 000:-
LARS FLORÉN
1899-1979
Sommaridyll
Olja, duk 46x69 cm
Signerad ’L.
FLORÉN’
Pris: 2 700:-
VICTOR AXELSON
1883-1954
Gränna
Olja, duk 53x43 cm
Signerad ’V. Axelson 1913’
PRIS: 8 500:-
VICTOR AXELSON
1883-1954
”Riddarfjärden”
Olja, träpannå
46,5x55 cm
Signerad ’V. Axelson -27’
PRIS: 5 500:-
Utställd: Riksförbundet för bildande
konsts utställning i Ministerhotellet i Prag
GIDEON BÖRJE
1891-1965
Kvinna med halsband
Olja, duk 81x65 cm
Signerad ’G Börje’
PRIS: 9 500:-
IVAR JOHNSSON
1885-1970
”Kungen rider eriksgata”
Brons, höjd 33 cm
Signerad ’I. J.’
Gjutarstämpel ’Rosengren Limhamn’
PRIS: 7 500:-
RAGNAR JOHANSSON
1913-1997
Fjällmotiv
Olja, pannå 32,5x31
cm
Signerad
’RJ’
PRIS: 2 400:-
RAGNAR JOHANSSON
1913-1997
”SKARVARNA”
Olja, duk 65x100 cm
Signerad
’RJ’
PRIS: 6 500:-
HARALD LINDBERG
1901-1976
Fartyg i hög sjö
Akvarell 53,5x67,5 cm
Signerad ’Harald Lindberg’
PRIS: 5 400:-
HARALD LINDBERG
1901-1976
Båtar på Themsen
Olja,duk 61,5x76 cm
Signerad ’Harald Lindberg’
PRIS: 7 500:-
ROLAND SVENSSON
1910-2003
”Interiör med stol”
Olja, papp-pannå 55x37,5 cm
Signerad ’R.S.’
PRIS: 5 900:-
Text a tergo: ’ ”KURIOSA” Till
INGRID MED KÄRLEK FRÅN ROLAND S. EN AV DE MÅLNINGAR SOM JAG SÄNDE IN TILL
KONSTAKADEMIEN NÄR JAG SÖKTE INTRÄDE. STOLEN MÅLADES HOS GUNNAR FORSBERG (EN
KOLLEGA VID AKADEMIEN) UTE I HANS BOSTAD I TULLINGE.’
Proveniens:
konstnärens familj
CURT CLEMENS
1911-1947
Sittande kvinna
Olja, pannå 55x46 cm
Signerad ’Curt Clemens’ och betitlad ’Abisko
1941’
PRIS: 3 500:-
LAMBERT WERNER
1900-1983
Komposition No 14
Blandteknik 66,5x98,5
cm
Signerad ’Lambert Werner 60’
PRIS: 6 500:-
Utställd: Gallerie Numero, Milano
Proveniens:
Konstnären Ian Hellström (1925-2012)
När Lambert Werner ställde ut på Galleri
Färg och Form 1960 skrev den berömde konstkritikern Eugen Wretholm i Konstrevy (nr 5-6 1960): ”För
mer än ett decennium sedan praktiserade Lambert Werner en helt personlig
neosurrealism, som ingenting hade att ge älskarna av det entydiga och
handfasta. I djupt brinnande, färgmusikaliska gouacher skymtade figurativa
rester; fragment av uråldriga gudabilder, ett rött höstblad flytande som en
smärtsam påminnelse på medvetandets ström. Så småningom upplöstes dessa dunkla
symboler och kvar stod ett rent måleri i en artificiell kolorit, som avskurit
alla förbindelser med yttervärlden och endast gav uttryck åt konstnärens inre
dramatik, hans mörka sensualism och längtan efter frid.
Mot
denna andliga avskildhet svarade en komplicerad teknik med frottage,
lasyrer, urtvättningar och skrapningar. Inspirerad av den yngre generationens materialexperiment
har han under det senaste året alltmera övergått till att begagna sig av
kaseintempera, varigenom målningarna i någon mån ändrat karaktär. Lasyrerna,
det undanglidande har gett vika för reliefartade formkomplex med krakelyrer och
keramisk djupverkan. Det oklistrade papperet bågnar under bördan och ger upphov
till ondulerande rytmer. Betraktarens fantasi frigörs; den ene tycker sig skåda
dunkla kontinenter här och var upplysta av hetsiga eldar, den andre vittrade
praktdräkter från något svunnet sekel. En målning av Lambert Werner blir aldrig
en stelnad bild som man tröttnar på. Hemligheten med hans romantiska måleri
ligger just häri, att det frigör vårt själsliv, för oss bort i drömmar som
verkar läkande på de sår verkligheten tillfogat oss. ’Man får ständigt berusa
sig’ för att nu citera Baudelaire, som säkerligen lidelsefullt skulle ha
anammat Lambert Werners måleri.
Lambert
Werners utställning i Färg och Form (3-20/9) var rikare och märkligare än Jean Fautriers på årets Biennal. Att kalla honom för pionjären i
vårt informella måleri är att ge honom en alltför anspråkslös bukett.” (Eugen Wretholm Konstrevy nr 5-6 1960)
Lambert Werner fick sina tidigaste konstnärliga intryck
vid 17 års ålder av Gösta Adrian-Nilssons dynamiska konst, men det var genom
kontakten med Kandinsky och Klee i 1920-talets Berlin, där han under tre år
studerade till läkare, som hans konstnärliga syn frigjordes och han helt
övergick till måleriet. Han experimenterade också tillfälligtvis med skulptur
under påverkan av Archipenko och Zadkine.
Efter studierna i Berlin flyttade han över sin verksamhet till Paris, där han
1928 debuterade på Galerie Mots et Images med ett tiotal lyriska abstraktioner.
Lambert Werner var en självständig konstnär, som länge i obemärkthet följde sin
egen väg med nära anknytning till internationella konstströmningar. Kandinskys
färgmusikaliska abstraktioner och Klees subtila bildpoesi synes ha varit de
främsta utgångspunkterna, då han delvis även under inflytande av den
internationella surrealismen utformade sin förfinade och personliga
neosurrealism.
Av svenska konstnärer torde han stå närmast de ungefär
samtidigt med honom framträdande skånska imaginisterna; hans om automatismen
erinrande teknik, hans ibland poetiskt laddade titlar och den nästan
orientaliska färgprakt med vilken han ofta dränker sina bilder – och som fått
flera att jämföra honom med Max Walter Svanberg – tyder på en viss samhörighet
med dessa, men han är för mycket individualist för att kunna bindas till någon
bestämd riktning. Den komplicerade blandteknik med skrapningar, tvättningar, frottage och lasyrer, som är hans kännetecken och ger hans
akvareller och gouacher deras säregna utseende med sin något batikliknande
lyster, måste uppenbarligen medföra en viss grad av beräkning i det
konstnärliga tillvägagångssättet och utesluter därför ren automatism.
I de flesta av Lambert Werners målningar före
1950-talets mitt finns en svårtydd men ändå klart figurativ symbolik, som talar
om djup konstnärlig medvetenhet. När den informella konsten bröt igenom under
1950-talet var steget inte långt för honom från hans surrealistiskt visionära
konst till en rent nonfigurativ bildsyn med sina närmaste rötter i den franska
tachismens kalligrafiska fantasier och lek med plumpar och fläckar. Frågan är,
om inte han genom denna frigörelse från kvardröjande figurativa rester
slutgiltigt nådde fram till ett adekvat uttryck för sina konstnärliga
intentioner: att skapa en ”ren” konst, som liksom musiken är sig själv nog utan
några litterära bestämningar, en konst som avser att frigöra betraktarens
fantasi genom att utesluta varje fixering vid bestämda ting. I konsekvens
härmed avstod han sedan 1950-talets mitt från att ge sina målningar några namn.
Lambert Werner hade separatutställningar i Stockholm
på Färg och Form 1949, 1951, 1955, 1960 och 1966, Sturegalleriet 1959, Galleri
Observatorium och Sveagalleriet 1962, Galleri Latina 1965, i Göteborg på
Lorensbergs konstsalong 1949, 1951, 1954, 1958, 1962 och 1966, i Norrköping
1953 och 1956, i Borås 1953, Örebro 1954, Malmö 1955, Jönköping 1956, Västerås
1957 och Landskrona 1959. Han deltog i Paris i Salon des Surindépendants
1950 och visade separata kollektioner på Galerie Raymond Creuze
1951, 1953, 1955 och 1958. Vidare hade han separatutställningar i Basel 1951,
Berlin 1952 och 1953, Bryssel och Luzern 1953, Traunstein
1956, Oslo 1957, Nürnberg 1958, Wuppertal-Barmen 1959-62, Amsterdam 1961, New
York 1964 samt ett flertal utställningar i Italien under 1960-talet.
Representerad: Moderna museet, Borås konstmuseum,
Jönköpings museum, Västerås konstmuseum och Örebro läns museum samt utomlands
bland annat i Institut Tessin och Musée National d’Art
Moderne i Paris, Nationalgalerie Berlin och museerna
i Nürnberg och Wuppertal
LAMBERT WERNER
1900-1983
”Man i strid med en leopard”
Blandteknik 55x73,5
cm
Signerad ’Lambert Werner 50’
PRIS: 5 000:-
LAMBERT WERNER
1900-1983
Färgstarkt djur
Blandteknik 56x73 cm
Signerad ’Lambert Werner 49’
PRIS: 5 000:-
LAMBERT WERNER
1900-1983
Huvud
Blandteknik 25,5x16 cm
Signerad ’Lambert Werner 48’ samt betitlad ’No 10’
PRIS: 2 700:-
ARVID NILSSON
1881 - 1971
”Badstranden Cagnes”
olja, duk 54,5x75 cm
signerad ’Arvid Nilsson
PRIS: 16 000:-
Utställd: ”Konstnärskamrater – De Unga 100 år” Säfstaholms
slott, Vingåker 2009
Arvid Nilsson var elev vid Zahrtmanns skola i Köpenhamn 1904-07 och vid
Konstnärsförbundets tredje skola i Stockholm 1907-08. Han vistades i Paris
1909-11 och 1921-32 samt i Italien 1913-14 och 1920. Från starten 1907
tillhörde Arvid Nilsson konstnärsgruppen ”De unga”, till en början som
styrelsemedlem. Han deltog i gruppens utställningar i Hallins konsthandel i
Stockholm 1909, 1910 och 1911. Separat framträdde han i Stockholm på
Konstnärshuset 1917, Gummesons konsthall 1919, Konstnärshuset 1925, Gummesons
konsthall 1937 och 1939, Konstsalong Rålambshof 1952
(retrospektiv utställning av oljemålningar) och 1953 (retrospektiv utställning
av akvareller och teckningar). Under sin tid i Paris deltog han i
Höstsalongerna 1921, 1928 och 1931.
I
kretsen av ”De unga” tillhörde Arvid Nilsson de mycket moderata modernisterna
och blev av den annars mot det nya franskinfluerade måleriet hätska
konstkritiken välvilligt uppmärksammad. I Paris tog han inga avgörande intryck
av Matisse, som fick en sådan betydelse för flertalet av hans kamrater från
Konstnärsförbundets skola. Däremot synes kontakten med fransk
impressionistkonst och med Cézanne ha varit stilbestämmande för honom. Många av
hans målningar från små sydeuropeiska städer erinrar i klarhet och blondör om både Jolin och Linnqvist. Hans måleri kan vara
friskt och okomplicerat och behagligt i sin blondhet, men det saknar inte
sällan spänning och nerv.
Representerad:
Moderna museet
FOLKE ÖSTRÖM
1892-1974
”Ombord på soldäck - T/S Drottningholm –
Svenska Amerika Linien, Juni 1925
(medresenär Greta Garbo)”
Akvarell 23,5x33 cm
Signerad
’Öström’
PRIS: 4 500:-
Greta Garbo och
Mauritz Stiller ombord på Drottningholm
1925
S/S Drottningholm
Fartyget började tillverkas av A Stepens
& Sons för Allen Line SS CO, Skottland
1904 och gick i tjänst året efter. Drottningholm sjösattes under namnet T/S Virginian. 1914 övertogs fartyget av brittiska
flottan och tjänstgjorde under första världskriget som trupptransportfartyg
och hjälpkryssare. 1920 återlämnades det till det då kanadensiskt ägda Canadian
Pacific SS LTD. Den 20 januari samma år köptes Virginian
av Svenska Amerika Linien
och namnändrades till S/S Drottningholm. Ångaren var då Nordens
snabbaste passagerarfartyg. Hon totalrenoverades (även maskineri) under åren
1922-23 vid Götaverken, och 1929-30 skedde en omfattande ombyggnad av
interiören. År 1946 såldes hon till Mediterranean
Lines Inc (Home Lines), Panama, och 1948 döptes om
till T/S Brazil. Hon byggdes om 1951 och döptes till S/S Homeland. 1955 höggs hon upp i Trieste.
ERIC DETTHOW
1888-1952
Badrestaurangen, Fiskebäckskil
Olja, träpannå 33x41
cm
Signerad ’Detthow’
PRIS: 8 500:-
Eric
Detthow studerade vid Konsthögskolan 1912-13, vistades därefter en tid i Paris
och återkom hem 1915. 1916-18 följde han undervisningen vid akademiens
etsningsskola och reste 1919, omedelbart efter första världskriget, åter till
Paris. Han kom därefter, med några kortare uppehåll i hemlandet, att vistas i
Frankrike.
Redan vid sitt första uppehåll i Paris tog Eric
Detthow avgörande intryck av Cézanne och Seurat, och
han kom senare att med behållning studera dessa samt Dufresne,
Friesz och Segonzac. Hans
tidigaste arbeten är hållna i en kylig, grön, blå och vit färgskala och målade
med en emaljartad yteffekt.Eric Detthow vann tidigt
en fast förankring i det parisiska konstlivet, sålunda blev han redan 1920
medlem av utställningsorganisationen Salon d’Automne
i Paris och senare i ännu ett par likartade organisationer. Genom dessa deltoghan i flera utställningar, där den moderna franska
konsten visades i främmande städer, bl a i New York,
London, Bukarest och Tokyo. 1932 ställde han ut tillsammans med Ellis Wallin
och Eric Grate på Galerie Aschberg i Paris. I Sverige debuterade han 1913 på
Sveriges allmänna konstförenings årliga utställning och framträdde därefter här
hemma åtskilliga gånger, bl a på Galerie Moderne 1930
och 1936, Konstnärshuset 1932, båda i Stockholm, och i Göteborg på Galleri
Aveny 1949 och Konsthallen 1952.
Representerad: Moderna museet, Malmö museum och Musée d’Art Moderne i Paris
FRITZ HÖGBERG
1899-1956
”SÄCKPIPA
MED KRUKOR”
Olja, träpannå 19x24
cm
Signerad ’F Högberg’
PRIS: 4 000:-
BERTIL R:SON NORÉN
1889 - 1934
”Stilleben, Ischia Neapel 1923”
Olja, träpannå 51,5x63,5 cm
Signerad ’Bertil Norén’
PRIS: 3 000:-
Bertil
R:son Norén studerade vid Konsthögskolan 1909-11. Som utställare framträdde han
tidigast 1912 tillsammans med Carl Herman Runnström och Ivan Lönnberg i
Stockholm, senare i Göteborg 1916 och 1923 samt upprepade gånger på Liljevalchs
konsthall i Stockholm, bl a med ”Uppsalagruppen” 1926
och ”Fria gruppen” 1929. En minnesutställning anordnades där 1938. Han företog
studieresor 1912 till Norge, Danmark och Tyskland, 1914 till Paris, 1919-20
till England, Frankrike, Spanien, Nordafrika och Italien samt 1922-23 till
Tyskland, Österrike och Italien.
I formellt hänseende ansluter sig Bertil R:son Noréns
måleri naturligt till de förhärskande stilströmningarna under 1900-talets
första fjärdedel. Det finns äldre kompositioner i ett elegant
efterimpressionistiskt maner; på tiotalet får hans målningar gärna en cézannesk prägel, som senare ersättes av den strama,
sakliga hållning, som så allmänt gjorde sig gällande i svenskt 20-talsmåleri.
Representerad: Moderna museet, Norrköpings
konstmuseum, Prins Eugens Waldemarsudde
ALESSANDRO RHODIN f 1897
”Il G(?)rida”
”Piaza del Toro a Sevilla 1932”
(Tjurfäktning)
Gouache på papp-pannå,
40,5x55,5 cm
Signerad ’Alessandro Rhodin Sevilla 1932’
text a tergo:
”Halle Der Sturm
Berlin” och ”Preis
300 R.M.”
PRIS: 6 500:-
Alessandro
Rhodins far var den kände cirkusdirektören och musikern Carl Max Alexander
Rhodin (Brazil Jack). Autodidakten Alessandro företog studieresor till Norge,
Tyskland, Italien, Spanien och Nordafrika. Han målade landskap med motiv
hämtade från Lappland och norra delarna av Norge, men också gatumotiv,
stilleben och figurmotiv i olja, pastell och gouache. Utförandet är vanligen
brett, dekorativt och i kraftig kolorit. Alessandro Rhodin hade
separatutställningar i Stockholm 1940 och 1943 samt deltog i Sveriges allmänna
konstförenings utställning i Stockholm 1940. Dessutom ställde han ut på ett
flertal orter i Sverige under 1940-talet.
JOHN STEN
1879-1922
Interiör, Blacksås
Pastell 47x43 cm
Signerad ’John Sten’ samt betitlad ’Blacksås’
Pris: 6 500:-
Proveniens: gåva från konstnären som tack för
lektioner i franska inför hans resa till Paris
JOHN STEN
1879-1922
Landskap med väg, Sicilien
Akvarell 33x22 cm
Osignerad (utförd 1921)
PRIS: 5 700:-
En variant av målningen ingår i Hälsinglands museums
samlingar och finns avbildad på sidan 127 i Axel L. Romdahls bok ”John Sten”,
Sveriges Allmänna Konstförening 1950.
GÖSTA BOHM
1890-1981
Landskap med vandrare
Olja, träpannå 29,5x37,5 cm
Signerad ’Gösta Bohm 24’ samt betitlad ’Dresden’
Text a tergo:
’Rosenberg i Nord-Böhmen bei Ramnitz’
PRIS: 4 000:-
MARTHE BOHM
1898-1972
Stadsmotiv
Olja, träpannå 33x28 cm
Signerad ’M Bohm’ samt betitlad ’Prag’
PRIS: 3 500:-
PATRIK REUTERSVÄRD
1886-1971
Skogslandskap med väg
Olja, duk på papp-pannå
32x26 cm
Signerad ’P. Reutersvärd -18’
PRIS: 2 500:-
LARS BOËTHIUS
1903 - 1968
Blomsterstilleben
Olja, pannå 30x25 cm
Signerad ’BOËTHIUS’
PRIS: 2 400:-
Lars Boëthius
studerade vid Althins målarskola 1920-21 och (sporadiskt) på Konsthögskolan
1921-23. Han ställde ut på Svensk-Franska
Konstgalleriet 1927, 1928 och 1929 samt hade separatutställningar på Galerie
Moderne 1933 och på Modern konst i hemmiljö 1938 och 1940.
1928 utställer Boëthius tillsammans med Sven Erixson
och Thorwald Alef. Liksom Erixson anknyter han här
till Smedsuddsnaivismen från senare delen av 1910-talet. Vid slutet av
1920-talet lär han av den franske naivisten Henri Rousseaus exakta
kalligrafiska måleri. 1930 vistas han i Paris, och detta år avslutas den
naivistiska perioden. Det kommer in ett mörkt, ofta makabert drag i hans konst,
och motiven berör gärna storstadens nöd och ångest.
Representerad: Moderna museet, Göteborgs konstmuseum, museerna
i Malmö och Ystad
ELLIS WALLIN
1888-1972
”Båtar
och sjöbod”
Olja,
duk 54x65 cm
Signerad
’Ellis Wallin -61’
PRIS:
3 500:-
ELLIS WALLIN
1888-1972
”Röda
sjöbodar”
Olja,
duk 38x46 cm
Signerad
’Ellis Wallin -57’
PRIS:
2 500:-
ELLIS WALLIN
1888-1972
”Solig
dag”
Olja,
duk 54x65 cm
Signerad
’Ellis Wallin -60’
PRIS:
3 500:-
ELLIS WALLIN
1888-1972
”Huset
på berget”
Olja,
pannå 22x27 cm
Signerad
’Ellis Wallin -55’
PRIS:1 900:-
ELLIS WALLIN
1888-1972
Skaftö,
Grundsund
Olja,
pannå 46x65 cm
Signerad
’Ellis Wallin -55’
PRIS:
2 500:-
Proveniens: Fritzes
Kungl. Hovbokhandel, Stockholm (stämpel a tergo)
GEORG PAULI
1855-1935
Parismodell
Olja, duk 55x46 cm
Signerad ’G P Paris 1911’
även signerad a tergo
’G Pauli’
PRIS: 15 000:-
LASSE JOHNSON
1899-1992
Santorini
Olja, duk på pannå 46x55 cm
Signerad ’Lasse Johson SANTORINI 1935’
PRIS: 1 900:-
EVERT LUNDQUIST
1904-1994
I tankar
Olja, duk 60x50 cm
Signerad a tergo
’Evert Lundquist 1949’
PRIS: 45 000:-
KNUT LUNDSTRÖM
1892 - 1945
Biljard
Pastell, 36,5x49,5 cm
Monogramsignerad
’KL’
PRIS: 3 000:-
Knut
Lundström var något av en särling i konstvärlden. Efter studier vid Carl Wilhelmsons
målarskola 1912-15 reste han 1919 till Paris, där han kom att bli bosatt till
1933. Under åren 1919-20 studerade
han för André Lhote. Knut
Lundström instiftade konstnärsgruppen ”Les Artistes Musicalistes”. Han
experimenterade i färg och form och utvecklade teorier om måleriet där han
betonade färgens musikalisk-koloristiska värden och anbefallde ett bildskapande
i analogi med musikaliska begrepp: ”Konst
är komposition – ett utryck för utövarens inre känsla och upplevelse... För mig
äro toner färger och färger toner – linjer, former och plan uttrycka tempi,
tema och rytm och vice versa”. Denna i hans konstnärskap centrala idé
fördjupade och utvecklade han i en rad målningar inspirerade av musik av Händel,Mendelssohn, Debussy, Roussel
och Stravinskij m fl.
Representerad: Moderna museet, Norrköpings
konstmuseum, Malmö museum
ZOIA KRUKOWSKAJA
1903-1999
Mörkhårig skönhet
Olja på guldgrund, pannå 46x38 cm
Signerad ’Zoia’
PRIS: 4 000:-
BENGT
O ABRAHAMSON
1924-1989
Flustret
Olja,
duk 95x63 cm
Signerad
’Bengt O. Abrahamson’
PRIS:
9 500:-
LENNART JIRLOW
f 1936
”Paysage,
Provence”
Tusch 12x16,5 cm
Signerad ‘L. J.’
PRIS: 3 500:-
ALBERT HOFFSTEN
1888-1927
Parkmotiv
Olja, duk 61x49,5 cm
Signerad ’A Hoffsten’
PRIS: 5 800:-
Efter
studier vid Konstnärsförbundets tredje skola i Stockholm vistades Albert
Hoffsten åren 1911-12 i Paris. Han anslöt sig 1910 till den några år förut
grundade sammanslutningen ”De unga” och deltog i dess utställningar 1910 och
1911. De följande åren deltog han i samlingsutställningar såsom
Konstnärsförbundets utställning på Liljevalchs konsthall i Stockholm 1916,
”Moderne svensk Kunst” på Den frie Udstilling i Köpenhamn 1916 samt Sveriges allmänna
konstförenings utställning på Liljevalchs konsthall 1926. Separat framträdde
han med en utställning hos AB Konstverk på Lilla utställningen i Stockholm
1926, och i samma lokal ordnades en minnesutställning över honom 1928.
Albert Hoffsten var en av de mest lågmälda bland de
konstnärer, Isaac Grünewald, Leander Engström, Gösta Sandels m fl som med ”De unga” introducerade den moderna
expressionismen i svenskt måleri, och i viss mån har hans konst kommit i
skymundan efter hans tidiga död i en bröstsjukdom, som de sista åren väsentligt
nedsatte hans produktionsförmåga. Med de övriga i denna generation delade han
intresset för de starka, lysande färgeffekterna och den dekorativt syftande
kompositionen. Hans konst äger dock genomgående ett intimt, klassiskt rofyllt
drag, som vittnar om lärdomarna från Cézannes måleri, vars stränga formbyggnad
med modulerade
färgplan Albert Hoffsten särskilt studerade under sina
år i Paris och som återkommer i flera av hans stilleben och figurkompositioner
(”Tekanna och fruktskål på randig duk” 1911, ”Adam och Eva” 1926). I sina
målningar, som sträckte sig från stilleben, porträtt och landskap till
klassiskt inspirerade figurscener med antika och religiösa ämnen (”Susanna och
gubbarna”, ”Sovande Venus och faun”, akvarell, ”Ofelia”, akvarell 1923), sökte
han renodla de finstämda koloristiska effekterna och den fast uppbyggda
kompositionen – i en del porträtt till förfång för den levande
personskildringen. Under de sista åren övergick han alltmer till akvarellen,
som han drev mot en färgskala av klara kontraster i hela färgtoner som kan
erinra om Karl Isaksons måleri.
”Albert Hoffsten var en
kolorist av ganska sällsynt rang. Hans färg har en blomlik skönhet, ett varmt
och försynt liv, stundom en genomskinlig lätthet – i akvarellerna – stundom – i
oljefärgsdukarna – en mjuk och dock fast konsistens som man inte ofta finner.
Och när han samlar dessa färger till harmonier, äga de på samma gång naturenlig
och personlig klang… Hans naketbilder äga en förfinad, stundom litet behagsjuk
sensualism, och några tecknade porträttstudier giva utan all förkonstling, utan
skymt av ansträngning dragens samling i ett enhetligt och levande själsuttryck” (Tor Hedberg)
Representerad:
Moderna museet, Prins Eugens Waldemarsudde
ALBERT HOFFSTEN
1888-1927
Blomsterstilleben
Olja, träpannå 59x49,5 cm
Osignerad
Intyg a tergo
av konstnärens hustru, Greta Hoffsten:
’Att
omstående målning
är målad av min make
Albert Hoffsten
intygas härmed
Greta Hoffsten’
PRIS: 4 000:-
ALBERT HOFFSTEN
1888-1927
Träd och staket
Olja, duk 49x39 cm
Signerad ’A Hoffsten -13’
PRIS: 4 500:-
ERIK JERKEN
1898 - 1947
Blomsterstilleben
Olja, duk 46x33 cm
Signerad ’jerken’
PRIS: 3 000:-
Erik Jerken studerade 1916-18 vid Tekniska skolan i Stockholm,
1918 vid Althins målarskola samt 1919-23 vid Konsthögskolan, där hans stora
formella talang uppmärksammades och han belönades med hertigliga medaljen. Han
företog studieresor till Tyskland, Italien, Belgien och Holland 1920, Frankrike
1920 och 1924-25 samt till Serbien, Montenegro och Dalmatien 1930.
Separat utställde Erik Jerken
i Stockholm på Ekströms konstgalleri 1932, 1934 och 1936, Hultbergs konsthandel
1938, Modern konst i hemmiljö 1940 och Galerie Moderne årsskiftet 1941/42 och
1943.
Han deltog bl a i ”Fria
gruppens” utställning på Liljevalchs konsthall i Stockholm 1929, Svenska
konstnärernas förenings utställning på Konstakademien 1943 samt i ett flertal
av Sveriges allmänna konstförenings utställningar.
Representerad: Moderna museet, Göteborgs konstmuseum,
Prins Eugens Waldemarsudde, Västerås museum
MARIKA AF EKSTRÖM
1883-1968
Solrosor
Olja, duk 47x61 cm
Signerad ’Marika af Ekström’
PRIS: 2 700:-
MARIKA AF EKSTRÖM
1883-1968
Blomsterprakt i blått
Olja, pannå 18,5x19 cm
Signerad ’Marika af Ekström’
PRIS: 1 100:-
ERIC ELFWÉN
1921-2008
”Vårdag, S:t
Sulpice de Favieres”
Olja, pannå 61x50 cm
Signerad ’Elfwén’
PRIS:
2 700:-
GUSTAV ARNE
1925-2011
”Strand vid Sundet”
Olja, duk 82x76 cm
Signerad ’G.
ARNE’
Text a tergo
på spännramen:
’Strand
vid Sundet Gustav Arne Viken
1 juli 1987’
PRIS: 5 900:-
OVE OLSON
1903-1975
”By La Croix du Perche”
Olja, duk 46x55 cm
Signerad ’olson 47’
PRIS: 2 000:-
BERTIL DAMM
1887 - 1942
Kvinna och vikingaskepp
Akvarell och blyerts på kartong
(veck) 46,5x62,5 cm
Signerad med monogram ’BD
(B:et spegelvänt)
PRIS: 1 800:-
Bertil
Damm studerade 1906 vid Althins målarskola i Stockholm och 1907-08 vid
Konsthögskolan. Han företog studieresor till Italien 1912, 1921-22 och 1927,
Spanien 1916-19, Frankrike 1912-14 och 1938, Estland 1936 och 1937. Hans
debututställning var i Hallins konsthandel 1909. Därefter ställde han ut i Svensk-Franska Konstgalleriet 1919, i Konstnärshuset 1922,
deltog tillsammans med ”Optimisterna” i Liljevalchs konsthall 1926,
Retrospektiv utställning i Konstakademien 1934, utställning i Linköping 1935,
tillsammans med ”Nio independenter” i Liljevalchs 1938, utställning hos Färg
och Form 1942. En minnesutställning visades i Konstakademien i november 1943
(katalog med inledning av Ragnar Hoppe).
Bertil Damms konstnärliga utveckling är fint nyanserad
och personligt enhetlig, osedvanligt följdriktig och samtidigt mångsidig. Hans
produktion omfattar såväl porträtt och landskap som teaterdekorationer och en
rikedom på monumentala uppslag. Hans ”Apoteos över svensk bildning” (1922), som
han avsett för Stockholms Stadshus, kom aldrig till utförande men finns nu i
sina utkast i Stockholms högskola. I Tekniska museet i Stockholm finns
dekorationsmålningen ”Naturkraft” (1936), som med sin laddade, elementära kraft
visar en intressant planlösning och expressiv, fantasibetonad åskådlighet. Sin verkligt stora monumentaluppgift fick han
1941 med dekoreringen av Landstatshuset i Gävle. Han har kallat den ”Bygd och
arbete” och visar sig här som en betydande folklivs- och bygdeskildrare.
Som landskapsmålare blev det i främsta rummet
hälsingelandskapet som han kom att föra till samma dignitet som Wilhelmson
västkusten och Axel Sjöberg den yttre Stockholmsskärgården. Orsaken måste ha
legat i en samstämmighet med just denna landskapskaraktär, dess lyriskt
dramatiska ton, dess svårmodsmättade inbundenhet, dess måttfulla expressivitet.
Representerad: Moderna museet, Thielska galleriet,
Göteborgs konstmuseum, museerna i Gävle och Västerås, Nasjonalgalleriet
i Oslo
SVEN STÅLBERG
1893 - 1973
Fiskeläge
Olja, duk 32,5x43,5 cm
Signerad ’S. Stålberg’
PRIS: 2 000:-
Sven
Stålberg började sin utbildning vid Tekniska skolan i Upsala 1915, var 1916-17
elev vid Tekniska skolan i Stockholm, studerade sedan vid Althins och
Wilhelmsons målarskolor i Stockholm och 1919-23 vid Konstakademien, där han
1923 belönades med den kungliga medaljen. Han har företagit studieresor i
Frankrike och Spanien.
Stålberg, som började som skulptör men av ekonomiska
orsaker övergick till måleri, berättar själv i en intervju att han i sin ungdom
med förkärlek studerade de gamla flamländska mästarna och Lucas Cranach, studier som satte spår bl
a i ett tidigt porträtt av modern (1924). Beroendet av den omsorgsfulla
tekniken upphörde; man har kallat slutet av 1920-talet hans naiviserande
period, den efterföljande blev mera expressiv och vresig. Han målade stadsmotiv
från Upsala och andra svenska småstäder, men även landskap från Upland, Dalarna och Härjedalen samt motiv från Röros i
Norge.
Sven Stålberg blev känd för sina ”fattigbleka utsikter
från karga svenska samhällen” (G. Mascoll
Silfverstolpe).
Representerad: Upsala konstmuseum, Västerås
konstmuseum
MATHILDE WIGERT-ÖSTERLUND
1873 - 1943
Komposition med klocka
Blandteknik/collage 31x24 cm
(sjukdomsarbete)
Signerad ’M.W.Ö.
PRIS: 2 400:-
Proveniens: Gösta Björklund, Upsala
Litteratur: Christina Backman ”Mathilde
Wigert-Österlund 1873-
”Då Mathilde i mars 1934
intogs på Ulleråkers sjukhus ”Fick ej gå ut så att jag ej kunde måla. Fick ej
oljefärger”. Hon prövade då vad hon själv kallade akvarellskisser och
reliefmålningar. Varför hon inte
fick tillgång till oljefärger är oklart, kanske kunde
hon inte hantera dem, de torkade ju långsamt och lämnade fläckar. Det är dock
tydligt att man här uppmuntrade henne att sysselsätta sig med ”textilt arbete”
och med vattenfärger och collage. Dessa senare bestod av blad ur bibeln,
tårtpapper, påskfjädrar, någon kulört bild från en fruktpåse. Kanske hade hon
inte tillgång till annat material än vad besökande hade med sig, kanske var det
en del av hennes uttryckssätt. Många av dessa små tavlor innehåller också akvarellerade teckningar ofta inom det rutnät av linjer som
kanske symboliserar hennes känsla av både fysisk och psykisk instängdhet. Långt
efter hennes död inköpte Uppsala Landsting, 1967, Dubbelmotiv, ett tvåsidigt
collage, för 1 500 kronor. Under konstnärinnans livstid betraktades de däremot
med misstro.”
I en artikel i ”Arbetarebladet” 1962 beskriver L.
Nylén Mathilde Wigert-Österlunds sjukdomskonst på
följande vis: ”En mental kris ledde den åldrade konstnärinnan mot nya
gestaltningsformer, nya upplevelser krävde helt nya uttryck. Ofta med blad ur
bibeln som grund målade och tecknade, klippte, rev och klistrade hon bilder där
verkligheten förvandlats till mönster. Där glimmar och lyser en spröd
färgmosaik. Över bildytan lägger hon emellertid spretande rutnät, galler som
stänger henne ute från den gåtfullt lockande världen.”
Mathilde
Wigert-Österlund studerade vid Tekniska skolan och Althins målarskola i
Stockholm. Från hösten 1896 till våren 1903 var hon elev på Konstakademien, där
hon belönades med Kanslersmedaljen. Bland kamraterna på akademien fanns Ivar
Arosenius, Karl Isakson och den
blivande maken, konstnären John Österlund (1875-1953).
Under några månader i Paris 1903-04 studerade hon på Académie
Colarossi.
Representerad: Moderna museet, Upsala konstmuseum,
Aguélimuseet i Sala
LOTTE LASERSTEIN
1898-1993
Klädd i vitt
Pastell 60x45 cm
Signerad ’Lotte Laserstein 1982’
PRIS: 3 500:-
MAJ
JERNDAHL-TYDÉN
1895-1961
Stilleben
med gula blommor
Olja,
duk 61x46 cm
Signerad
’M. JERNDAHL’
PRIS:
3 700:-
KNUT JANSON
1882-1966
”Lövholmsvarvet i sol”
Olja, träpannå 32,5x41 cm
Signerad ’Knut Janson 1938’
PRIS: 3 500:-
RIKARD LINDSTRÖM
1882-1943
Stockholmsvy från vattnet
Olja, pannå 25x30 cm
Signerad ’Rikard Lindström’
PRIS: 2 500:-
SVEN X:ET ERIXSON
1899 - 1970
Människor på scen
Färglitografi 47x55 cm
Signerad ’Sven Erixson’ samt nr ’92/360’
PRIS: 2 500:-
GUSTAV
RUDBERG
1915-2001
Stiltje
Färglitografi
39x44 cm
Signerad
’G. Rudberg’ samt numrerad ’P.t.’
PRIS:
1 600:-