MODERNT

 

 

 

 

BIRGER SIMONSSON

1883-1938

”Aktstudie”

Olja, duk 72,5x53,5 cm

Signerad ’BS’

PRIS: 11 000:-

 

 

 

 

EDVIN OLLERS

1888-1959

”Citroner och kruka mot svart”

Olja, duk på papp-pannå 50x37,5 cm

Signerad ’E. OLLERS 1931’

PRIS: 5 900:-

 

 

 

BJÖRN HALLSTRÖM

1916-1982

”Azalea II”

Olja, duk 33x40 cm

Signerad ’Björn Hallström -73’

PRIS: 2 500:-

 

Utställd: Gummesons Konstgalleri, Stockholm

Katalog nr 384, 1974

 

 

 

 

 

AXEL OLSON

1899-1986

”SNÄCKMELODI”

Olja, duk 35x27 cm

Signerad ’Axel Olson -69’

PRIS: 8 500:-

 

 

 

IVÀN GRÜNEWALD

1911-1996

”GLITTER”

(Utsikt från ateljén på Katarinavägen)

Olja, duk 71x44 cm

Signerad Ivàn Grünewald’

PRIS: 6 500:-

 

Proveniens: Körsnär Mauritz Wennicks samling, Lund

 

 

 

Ivàn musicerar tillsammans med föräldrarna Sigrid Hjertén och Isaac Grünewald

i hemmet på Katarinavägen i Stockholm.

Fotograf: Oscar Ellqvist (omkr 1918-20) Sundsvalls museum

 

 

 

 

EDWARD HALD

1883-1980

Det gula huset

Olja, papp-pannå 28x42 cm

Signerad ’HALD 1910’

PRIS: 6 500:-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KNUT JANSON

1882-1966

”Fars hatt, Bohus fästning”

Olja, duk 54x65 cm

Signerad ’K. JANSON’

Även signerad a tergo på spännramen ’K. Janson 1917’

samt betitlad ’Fars hatt, Bohus fästning’

PRIS: 8 500:-

 

Proveniens: konstnären

 

Utställd:

 

”Yngre svenska konstnärer” Liljevalchs Konsthall, Stockholm okt-nov 1918,

Katalog N:o 14, katalognummer 108, avbildad i katalogen, pris 1 800 kronor

 

Riksförbundet för bildande konst, Utställning nr 72

 

”1909 års män” Liljevalchs Konsthall, Stockholm 1959

 

 

 

 

ERIK OLSON

1901-1986

Galgberget, Halmstad

Olja, duk på papp-pannå 17,5x26 cm

Signerad ’E O-n’ samt otydligt daterad ’-19(?)

Intyg a tergo av konstnärens dotter, Viveka Bosson:

 

’Denna tavla är målad av min far

Erik Olson (1919?) intygar Viveka Bosson’

PRIS: 12 000:-

 

 

 

 

HILDING LINNQVIST

1891-1984

”Kvinna med orrtupp”

Olja, duk 63x50 cm

Signerad ’H. Linnqvist’

utförd omkring 1915/16

PRIS: 29 000:-

 

Proveniens: Svensk-Franska Konstgalleriet, Stockholm

 

 

 

 

HILDING LINNQVIST

1891-1984

Gertrud Rydbeck-Olson

Olja, träpannå 35x26,5 cm

Signerad ’HL’

även signerad a tergo ’Hilding Linnqvist 1923’ samt betitlad ’Porträtt’

Påskrift a tergo: ’No 3804’

PRIS: 16 000:-

 

Föreställer Sångerskan Gertrud Rydbeck-Olson,

gift med direktören för Svensk-Franska Konstgalleriet, Gösta Olson

 

Proveniens: Direktör Gösta Olson, Svensk-Franska Konstgalleriet, Stockholm

Därefter i arv till dennes dotter, Anna-Lisa Olson

 

 

 

 

HILDING LINNQVIST

1891-1984

”Modellstudie”

Olja, träpannå 61x49 cm

Signerad ’HL’

PRIS: 11 000:-

 

Proveniens: Konsthandlare G. Andersson, Skövde

 

Utställd: ”Hilding Linnqvist” Liljevalchs Konsthall 1957

 

 

 

 

ERIC HALLSTRÖM

1893-1946

”Utsikt mot Hedvig Eleonora kyrka”

Pastell 49x63 cm

Signerad ’Eric Hallström’

PRIS: 5 900:-

 

Utställd: ”Eric Hallström” Prins Eugens Waldemarsudde 1988

 

 

 

 

AXEL NILSSON

1889-1981

”SKYMNINGSDAGER ÖVER STRÖMMEN”

Olja, duk 73x54 cm

Signerad ’Axel Nilsson’

även signerad a tergo ’Axel Nilsson 1940’

samt betitlad ’SKYMNINGSDAGER ÖVER STRÖMMEN’

PRIS: 16 000:-

 

 

 

 

AXEL NILSSON

1889-1981

Kvinna under parasoll

Olja, duk på pannå 38,5x29,5 cm

Signerad ’Axel Nilsson -39’

PRIS: 11 000:-

 

 

 

 

AXEL NILSSON

1889-1981

”Alf Ahlberg”

Olja, träpannå 40x24,5 cm

Signerad ’Axel Nilsson’

Betitlad och daterad a tergo ’Porträtt 1923’

PRIS: 11 000:-

 

Proveniens: Svensk-Franska Konstgalleriet, Stockholm

 

 

Litteratur: Axel Elvin ”Axel Nilsson” SAK, Stockholm 1970

 avbildad sid 73, text sid 73-74:

 

”Sanningen är den att Axel Nilsson i Taormina fick genomleva en tid av svår upprivenhet: det sangviniska kontraktet med Gösta Olson blev honom en belastning som helt kostade honom sinnesfriden i denna ljuvliga yttre inramning av vår, grönska och värme… Emellertid kom Axel Nilsson att få ett stöd från oväntat håll. Det albergo han bodde på var Belvedere, som låg utanför den egentliga staden på bergsluttningen nedanför den antika grekiska teatern. Här fanns några svenskar, därav två namnkunniga, Hjalmar Bergman och Carl Grimberg. Bergman var skyggt tillbakadragen och Grimberg höll sig på sin kant, så här blev det ingen närmare kontakt. Men på Belvedere bodde också en ung akademiker, några år yngre än Axel: Alf Ahlberg, fil. doktor, filosof och lärjunge till Hans Larsson. De två fann varandra snart. Ahlberg var också illa däran, i själva verket mycket allvarligare än Axel. Han skriver till mig om sin tid i Taormina: ”Jag var sjuk, jag hade mångahanda trassel, som väl är min privatsak, min framtid var oviss, och jag var nog dåraktig att försöka dränka bekymren på sedvanligt sätt vilket bara ledde till en ond cirkel. Uppriktigt sagt tror jag att jag var rätt nära att gå under och övervägde allvarligt att lämna denna den bästa bland världar.”

 

Här inträffar nu att två svaga får hjälp genom att ge varandra bistånd. De båda vännerna håller troget ihop, man vandrar i den sköna naturen eller sitter på barer, diskuterande, analyserande, berättande. De kunde tyckas rätt omaka. Alf Ahlberg, fångad i idéernas värld, med djup beläsenhet i litterära och filosofiska ting, just då bergtagen av den strindbergska drömspelsdramatiken. Axel Nilsson, inte utan litterära intressen men med folkskolan som lärdomsmerit, en man med sinnena koncentrerade på konstnärsproblem, ett område där Alf var föga bevandrad. Ändock blev den mänskliga kontakten stark. Säkert har samtalen med den spekulative humanisten Alf Ahlberg varit berikande för Axel Nilsson. I två porträtt har han gett sin bild av vännen, dels en teckning av sällsynt klass och dels en liten oljemålning. I denna har han fångat ömtåligheten och den stillsamma klokheten hos modellen. Just så upplevde man Alf Ahlberg vid den tiden. Jag kan intyga saken, ty jag hade honom till lärare i Södra latin under några terminer före Taorminavistelsen.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NILS MÖLLERBERG

1892-1954

”Margareta von Leithner Byst

 guldpatinerad brons, höjd 29 cm, med marmorsockel 37 cm.

Signerad och daterad ’N. Möllerberg Torup 1926’
Gjutarstämpel ’C. Valsuani, cire perdue

PRIS: 9 000:-


Proveniens: Margaretha Nyman, Lund

 

Litteratur: Leo Swane ”Nils Möllerberg” SAK, Stockholm 1959, sid 63

samt Förteckning över arbeten i samma bok upptagen som nr 63, sid 206

 

 

 

 

KNUT HANQVIST

1904-1981

Trädgårdsarbete

Olja, duk 60x65 cm

Signerad ’K. HANQVIST -46’

PRIS: 3 400:-

 

Proveniens: Skulptören Bror Marklund (1907-1977)

 

 

 

 

HUGO ZUHR

1895-1971

”Kvikjokk”

Olja, duk 54x65 cm

Monogramsignerad ’HZ’

Även signerad a tergo ’Zuhr’ och betitlad ’Kvikjokk 1944’

PRIS: 7 500:-

 

 

 

 

TURE DAHLÖ

1895-1970

Förortsbebyggelse, vinter

Olja, duk 38x46 cm

Signerad ’T Dahlö 31’

PRIS: 4 000:-

 

 

 

 

LARS FLORÉN

1899-1979

Sommaridyll

Olja, duk 46x69 cm

Signerad ’L. FLORÉN’

Pris: 2 700:-

 

 

 

 

VICTOR AXELSON

1883-1954

Gränna

Olja, duk 53x43 cm

Signerad ’V. Axelson 1913’

PRIS: 8 500:-

 

 

 

 

VICTOR AXELSON

1883-1954

”Riddarfjärden”

Olja, träpannå 46,5x55 cm

Signerad ’V. Axelson -27’

PRIS: 5 500:-

 

Utställd: Riksförbundet för bildande konsts utställning i Ministerhotellet i Prag

 

 

 

 

GIDEON BÖRJE

1891-1965

Kvinna med halsband

Olja, duk 81x65 cm

Signerad ’G Börje’

PRIS: 9 500:-

 

 

 

 

IVAR JOHNSSON

1885-1970

”Kungen rider eriksgata”

Brons, höjd 33 cm

Signerad ’I. J.’

Gjutarstämpel ’Rosengren Limhamn’

PRIS: 7 500:-

 

 

 

 

RAGNAR JOHANSSON

1913-1997

Fjällmotiv

Olja, pannå 32,5x31 cm

Signerad ’RJ’

PRIS: 2 400:-

 

 

 

 

RAGNAR JOHANSSON

1913-1997

”SKARVARNA”

Olja, duk 65x100 cm

Signerad ’RJ’

PRIS: 6 500:-

 

 

 

 

HARALD LINDBERG

1901-1976

Fartyg i hög sjö

Akvarell 53,5x67,5 cm

Signerad ’Harald Lindberg’

PRIS: 5 400:-

 

 

 

 

HARALD LINDBERG

1901-1976

Båtar på Themsen

Olja,duk 61,5x76 cm

Signerad ’Harald Lindberg’

PRIS: 7 500:-

 

 

 

 

ROLAND SVENSSON

1910-2003

”Interiör med stol”

Olja, papp-pannå 55x37,5 cm

Signerad ’R.S.’

PRIS: 5 900:-

 

Text a tergo: ’ ”KURIOSA” Till INGRID MED KÄRLEK FRÅN ROLAND S. EN AV DE MÅLNINGAR SOM JAG SÄNDE IN TILL KONSTAKADEMIEN NÄR JAG SÖKTE INTRÄDE. STOLEN MÅLADES HOS GUNNAR FORSBERG (EN KOLLEGA VID AKADEMIEN) UTE I HANS BOSTAD I TULLINGE.’

 

Proveniens: konstnärens familj

 

 

 

 

CURT CLEMENS

1911-1947

Sittande kvinna

Olja, pannå 55x46 cm

Signerad ’Curt Clemens’ och betitlad ’Abisko 1941’

PRIS: 3 500:-

 

 

 

 

LAMBERT WERNER

1900-1983

Komposition No 14

Blandteknik 66,5x98,5 cm

Signerad ’Lambert Werner 60’

PRIS: 6 500:-

 

Utställd: Gallerie Numero, Milano

 

Proveniens: Konstnären Ian Hellström (1925-2012)

 

När Lambert Werner ställde ut på Galleri Färg och Form 1960 skrev den berömde konstkritikern Eugen Wretholm i Konstrevy (nr 5-6 1960): ”För mer än ett decennium sedan praktiserade Lambert Werner en helt personlig neosurrealism, som ingenting hade att ge älskarna av det entydiga och handfasta. I djupt brinnande, färgmusikaliska gouacher skymtade figurativa rester; fragment av uråldriga gudabilder, ett rött höstblad flytande som en smärtsam påminnelse på medvetandets ström. Så småningom upplöstes dessa dunkla symboler och kvar stod ett rent måleri i en artificiell kolorit, som avskurit alla förbindelser med yttervärlden och endast gav uttryck åt konstnärens inre dramatik, hans mörka sensualism och längtan efter frid.

 

Mot denna andliga avskildhet svarade en komplicerad teknik med frottage, lasyrer, urtvättningar och skrapningar. Inspirerad av den yngre generationens materialexperiment har han under det senaste året alltmera övergått till att begagna sig av kaseintempera, varigenom målningarna i någon mån ändrat karaktär. Lasyrerna, det undanglidande har gett vika för reliefartade formkomplex med krakelyrer och keramisk djupverkan. Det oklistrade papperet bågnar under bördan och ger upphov till ondulerande rytmer. Betraktarens fantasi frigörs; den ene tycker sig skåda dunkla kontinenter här och var upplysta av hetsiga eldar, den andre vittrade praktdräkter från något svunnet sekel. En målning av Lambert Werner blir aldrig en stelnad bild som man tröttnar på. Hemligheten med hans romantiska måleri ligger just häri, att det frigör vårt själsliv, för oss bort i drömmar som verkar läkande på de sår verkligheten tillfogat oss. ’Man får ständigt berusa sig’ för att nu citera Baudelaire, som säkerligen lidelsefullt skulle ha anammat Lambert Werners måleri.

 

Lambert Werners utställning i Färg och Form (3-20/9) var rikare och märkligare än Jean Fautriers på årets Biennal. Att kalla honom för pionjären i vårt informella måleri är att ge honom en alltför anspråkslös bukett.” (Eugen Wretholm Konstrevy nr 5-6 1960)

 

Lambert Werner fick sina tidigaste konstnärliga intryck vid 17 års ålder av Gösta Adrian-Nilssons dynamiska konst, men det var genom kontakten med Kandinsky och Klee i 1920-talets Berlin, där han under tre år studerade till läkare, som hans konstnärliga syn frigjordes och han helt övergick till måleriet. Han experimenterade också tillfälligtvis med skulptur under påverkan av Archipenko och Zadkine. Efter studierna i Berlin flyttade han över sin verksamhet till Paris, där han 1928 debuterade på Galerie Mots et Images med ett tiotal lyriska abstraktioner. Lambert Werner var en självständig konstnär, som länge i obemärkthet följde sin egen väg med nära anknytning till internationella konstströmningar. Kandinskys färgmusikaliska abstraktioner och Klees subtila bildpoesi synes ha varit de främsta utgångspunkterna, då han delvis även under inflytande av den internationella surrealismen utformade sin förfinade och personliga neosurrealism.

 

Av svenska konstnärer torde han stå närmast de ungefär samtidigt med honom framträdande skånska imaginisterna; hans om automatismen erinrande teknik, hans ibland poetiskt laddade titlar och den nästan orientaliska färgprakt med vilken han ofta dränker sina bilder – och som fått flera att jämföra honom med Max Walter Svanberg – tyder på en viss samhörighet med dessa, men han är för mycket individualist för att kunna bindas till någon bestämd riktning. Den komplicerade blandteknik med skrapningar, tvättningar, frottage och lasyrer, som är hans kännetecken och ger hans akvareller och gouacher deras säregna utseende med sin något batikliknande lyster, måste uppenbarligen medföra en viss grad av beräkning i det konstnärliga tillvägagångssättet och utesluter därför ren automatism.

 

I de flesta av Lambert Werners målningar före 1950-talets mitt finns en svårtydd men ändå klart figurativ symbolik, som talar om djup konstnärlig medvetenhet. När den informella konsten bröt igenom under 1950-talet var steget inte långt för honom från hans surrealistiskt visionära konst till en rent nonfigurativ bildsyn med sina närmaste rötter i den franska tachismens kalligrafiska fantasier och lek med plumpar och fläckar. Frågan är, om inte han genom denna frigörelse från kvardröjande figurativa rester slutgiltigt nådde fram till ett adekvat uttryck för sina konstnärliga intentioner: att skapa en ”ren” konst, som liksom musiken är sig själv nog utan några litterära bestämningar, en konst som avser att frigöra betraktarens fantasi genom att utesluta varje fixering vid bestämda ting. I konsekvens härmed avstod han sedan 1950-talets mitt från att ge sina målningar några namn.

 

Lambert Werner hade separatutställningar i Stockholm på Färg och Form 1949, 1951, 1955, 1960 och 1966, Sturegalleriet 1959, Galleri Observatorium och Sveagalleriet 1962, Galleri Latina 1965, i Göteborg på Lorensbergs konstsalong 1949, 1951, 1954, 1958, 1962 och 1966, i Norrköping 1953 och 1956, i Borås 1953, Örebro 1954, Malmö 1955, Jönköping 1956, Västerås 1957 och Landskrona 1959. Han deltog i Paris i Salon des Surindépendants 1950 och visade separata kollektioner på Galerie Raymond Creuze 1951, 1953, 1955 och 1958. Vidare hade han separatutställningar i Basel 1951, Berlin 1952 och 1953, Bryssel och Luzern 1953, Traunstein 1956, Oslo 1957, Nürnberg 1958, Wuppertal-Barmen 1959-62, Amsterdam 1961, New York 1964 samt ett flertal utställningar i Italien under 1960-talet.

 

Representerad: Moderna museet, Borås konstmuseum, Jönköpings museum, Västerås konstmuseum och Örebro läns museum samt utomlands bland annat i Institut Tessin och Musée National d’Art Moderne i Paris, Nationalgalerie Berlin och museerna i Nürnberg och Wuppertal

 

 

 

 

LAMBERT WERNER

1900-1983

”Man i strid med en leopard”

Blandteknik 55x73,5 cm

Signerad ’Lambert Werner 50’

PRIS: 5 000:-

 

 

 

 

LAMBERT WERNER

1900-1983

Färgstarkt djur

Blandteknik 56x73 cm

Signerad ’Lambert Werner 49’

PRIS: 5 000:-

 

 

 

 

LAMBERT WERNER

1900-1983

Huvud

Blandteknik 25,5x16 cm

Signerad ’Lambert Werner 48’ samt betitlad ’No 10’

PRIS: 2 700:-

 

 

ARVID NILSSON

1881 - 1971

”Badstranden Cagnes

olja, duk 54,5x75 cm

signerad ’Arvid Nilsson 1924’

PRIS: 16 000:-

 

Utställd: ”Konstnärskamrater – De Unga 100 år” Säfstaholms slott, Vingåker 2009

 

Arvid Nilsson var elev vid Zahrtmanns skola i Köpenhamn 1904-07 och vid Konstnärsförbundets tredje skola i Stockholm 1907-08. Han vistades i Paris 1909-11 och 1921-32 samt i Italien 1913-14 och 1920. Från starten 1907 tillhörde Arvid Nilsson konstnärsgruppen ”De unga”, till en början som styrelsemedlem. Han deltog i gruppens utställningar i Hallins konsthandel i Stockholm 1909, 1910 och 1911. Separat framträdde han i Stockholm på Konstnärshuset 1917, Gummesons konsthall 1919, Konstnärshuset 1925, Gummesons konsthall 1937 och 1939, Konstsalong Rålambshof 1952 (retrospektiv utställning av oljemålningar) och 1953 (retrospektiv utställning av akvareller och teckningar). Under sin tid i Paris deltog han i Höstsalongerna 1921, 1928 och 1931.

 

I kretsen av ”De unga” tillhörde Arvid Nilsson de mycket moderata modernisterna och blev av den annars mot det nya franskinfluerade måleriet hätska konstkritiken välvilligt uppmärksammad. I Paris tog han inga avgörande intryck av Matisse, som fick en sådan betydelse för flertalet av hans kamrater från Konstnärsförbundets skola. Däremot synes kontakten med fransk impressionistkonst och med Cézanne ha varit stilbestämmande för honom. Många av hans målningar från små sydeuropeiska städer erinrar i klarhet och blondör om både Jolin och Linnqvist. Hans måleri kan vara friskt och okomplicerat och behagligt i sin blondhet, men det saknar inte sällan spänning och nerv.

 

Representerad: Moderna museet

 

 

 

 

FOLKE ÖSTRÖM

1892-1974

”Ombord på soldäck - T/S Drottningholm –

Svenska Amerika Linien, Juni 1925

(medresenär Greta Garbo)”

Akvarell 23,5x33 cm

Signerad ’Öström’

PRIS: 4 500:-

 

 

 

Greta Garbo och Mauritz Stiller ombord på Drottningholm 1925

 

 

S/S Drottningholm

 

Fartyget började tillverkas av A Stepens & Sons för Allen Line SS CO, Skottland 1904 och gick i tjänst året efter. Drottningholm sjösattes under namnet T/S Virginian. 1914 övertogs fartyget av brittiska flottan och tjänstgjorde under första världskriget som trupptransportfartyg och hjälpkryssare. 1920 återlämnades det till det då kanadensiskt ägda Canadian Pacific SS LTD. Den 20 januari samma år köptes Virginian av Svenska Amerika Linien och namnändrades till S/S Drottningholm. Ångaren var då Nordens snabbaste passagerarfartyg. Hon totalrenoverades (även maskineri) under åren 1922-23 vid Götaverken, och 1929-30 skedde en omfattande ombyggnad av interiören. År 1946 såldes hon till Mediterranean Lines Inc (Home Lines), Panama, och 1948 döptes om till T/S Brazil. Hon byggdes om 1951 och döptes till S/S Homeland. 1955 höggs hon upp i Trieste.

 

 

 

 

ERIC DETTHOW

1888-1952

Badrestaurangen, Fiskebäckskil

Olja, träpannå 33x41 cm

Signerad ’Detthow’

PRIS: 8 500:-

 

Eric Detthow studerade vid Konsthögskolan 1912-13, vistades därefter en tid i Paris och återkom hem 1915. 1916-18 följde han undervisningen vid akademiens etsningsskola och reste 1919, omedelbart efter första världskriget, åter till Paris. Han kom därefter, med några kortare uppehåll i hemlandet, att vistas i Frankrike.

 

Redan vid sitt första uppehåll i Paris tog Eric Detthow avgörande intryck av Cézanne och Seurat, och han kom senare att med behållning studera dessa samt Dufresne, Friesz och Segonzac. Hans tidigaste arbeten är hållna i en kylig, grön, blå och vit färgskala och målade med en emaljartad yteffekt.Eric Detthow vann tidigt en fast förankring i det parisiska konstlivet, sålunda blev han redan 1920 medlem av utställningsorganisationen Salon d’Automne i Paris och senare i ännu ett par likartade organisationer. Genom dessa deltoghan i flera utställningar, där den moderna franska konsten visades i främmande städer, bl a i New York, London, Bukarest och Tokyo. 1932 ställde han ut tillsammans med Ellis Wallin och Eric Grate på Galerie Aschberg i Paris. I Sverige debuterade han 1913 på Sveriges allmänna konstförenings årliga utställning och framträdde därefter här hemma åtskilliga gånger, bl a på Galerie Moderne 1930 och 1936, Konstnärshuset 1932, båda i Stockholm, och i Göteborg på Galleri Aveny 1949 och Konsthallen 1952.

 

Representerad: Moderna museet, Malmö museum och Musée d’Art Moderne i Paris

 

 

 

 

FRITZ HÖGBERG

1899-1956

”SÄCKPIPA MED KRUKOR”

Olja, träpannå 19x24 cm

Signerad ’F Högberg’

PRIS: 4 000:-

 

 

 

 

BERTIL R:SON NORÉN

1889 - 1934

”Stilleben, Ischia Neapel 1923”

Olja, träpannå 51,5x63,5 cm

Signerad ’Bertil Norén’

PRIS: 3 000:-

 

Bertil R:son Norén studerade vid Konsthögskolan 1909-11. Som utställare framträdde han tidigast 1912 tillsammans med Carl Herman Runnström och Ivan Lönnberg i Stockholm, senare i Göteborg 1916 och 1923 samt upprepade gånger på Liljevalchs konsthall i Stockholm, bl a med ”Uppsalagruppen” 1926 och ”Fria gruppen” 1929. En minnesutställning anordnades där 1938. Han företog studieresor 1912 till Norge, Danmark och Tyskland, 1914 till Paris, 1919-20 till England, Frankrike, Spanien, Nordafrika och Italien samt 1922-23 till Tyskland, Österrike och Italien.

 

I formellt hänseende ansluter sig Bertil R:son Noréns måleri naturligt till de förhärskande stilströmningarna under 1900-talets första fjärdedel. Det finns äldre kompositioner i ett elegant efterimpressionistiskt maner; på tiotalet får hans målningar gärna en cézannesk prägel, som senare ersättes av den strama, sakliga hållning, som så allmänt gjorde sig gällande i svenskt 20-talsmåleri.

 

Representerad: Moderna museet, Norrköpings konstmuseum, Prins Eugens Waldemarsudde

 

 

 

 

ALESSANDRO RHODIN f 1897

”Il G(?)rida”

Piaza del Toro a Sevilla 1932”

(Tjurfäktning)

Gouache på papp-pannå, 40,5x55,5 cm

Signerad ’Alessandro Rhodin Sevilla 1932’

text a tergo: ”Halle Der Sturm Berlin” och Preis 300 R.M.”

PRIS: 6 500:-

 

Alessandro Rhodins far var den kände cirkusdirektören och musikern Carl Max Alexander Rhodin (Brazil Jack). Autodidakten Alessandro företog studieresor till Norge, Tyskland, Italien, Spanien och Nordafrika. Han målade landskap med motiv hämtade från Lappland och norra delarna av Norge, men också gatumotiv, stilleben och figurmotiv i olja, pastell och gouache. Utförandet är vanligen brett, dekorativt och i kraftig kolorit. Alessandro Rhodin hade separatutställningar i Stockholm 1940 och 1943 samt deltog i Sveriges allmänna konstförenings utställning i Stockholm 1940. Dessutom ställde han ut på ett flertal orter i Sverige under 1940-talet.

 

 

 

 

JOHN STEN

1879-1922

Interiör, Blacksås

Pastell 47x43 cm

Signerad ’John Sten’ samt betitlad ’Blacksås’

Pris: 6 500:-

 

Proveniens: gåva från konstnären som tack för lektioner i franska inför hans resa till Paris

 

 

 

 

 

JOHN STEN

1879-1922

Landskap med väg, Sicilien

Akvarell 33x22 cm

Osignerad (utförd 1921)

PRIS: 5 700:-

 

En variant av målningen ingår i Hälsinglands museums samlingar och finns avbildad på sidan 127 i Axel L. Romdahls bok ”John Sten”, Sveriges Allmänna Konstförening 1950.

 

 

 

 

GÖSTA BOHM

1890-1981

Landskap med vandrare

Olja, träpannå 29,5x37,5 cm

Signerad ’Gösta Bohm 24’ samt betitlad ’Dresden’

Text a tergo: ’Rosenberg i Nord-Böhmen bei Ramnitz

PRIS: 4 000:-

 

 

 

 

MARTHE BOHM

1898-1972

Stadsmotiv

Olja, träpannå 33x28 cm

Signerad ’M Bohm’ samt betitlad ’Prag’

PRIS: 3 500:-

 

 

 

 

PATRIK REUTERSVÄRD

1886-1971

Skogslandskap med väg

Olja, duk på papp-pannå 32x26 cm

Signerad ’P. Reutersvärd  -18’

PRIS: 2 500:-

 

 

 

 

LARS BOËTHIUS

1903 - 1968

Blomsterstilleben

Olja, pannå 30x25 cm

Signerad ’BOËTHIUS’

PRIS: 2 400:-

 

Lars Boëthius studerade vid Althins målarskola 1920-21 och (sporadiskt) på Konsthögskolan 1921-23. Han ställde ut på Svensk-Franska Konstgalleriet 1927, 1928 och 1929 samt hade separatutställningar på Galerie Moderne 1933 och på Modern konst i hemmiljö 1938 och 1940.

 

1928 utställer Boëthius tillsammans med Sven Erixson och Thorwald Alef. Liksom Erixson anknyter han här till Smedsuddsnaivismen från senare delen av 1910-talet. Vid slutet av 1920-talet lär han av den franske naivisten Henri Rousseaus exakta kalligrafiska måleri. 1930 vistas han i Paris, och detta år avslutas den naivistiska perioden. Det kommer in ett mörkt, ofta makabert drag i hans konst, och motiven berör gärna storstadens nöd och ångest.

 

Representerad: Moderna museet, Göteborgs konstmuseum, museerna i Malmö och Ystad

 

 

 

 

ELLIS WALLIN

1888-1972

”Båtar och sjöbod”

Olja, duk 54x65 cm

Signerad ’Ellis Wallin -61’

PRIS: 3 500:-

 

 

 

 

ELLIS WALLIN

1888-1972

”Röda sjöbodar”

Olja, duk 38x46 cm

Signerad ’Ellis Wallin -57’

PRIS: 2 500:-

 

 

 

 

ELLIS WALLIN

1888-1972

”Solig dag”

Olja, duk 54x65 cm

Signerad ’Ellis Wallin -60’

PRIS: 3 500:-

 

 

 

 

ELLIS WALLIN

1888-1972

”Huset på berget”

Olja, pannå 22x27 cm

Signerad ’Ellis Wallin -55’

PRIS:1 900:-

 

 

 

 

ELLIS WALLIN

1888-1972

Skaftö, Grundsund

Olja, pannå 46x65 cm

Signerad ’Ellis Wallin -55’

PRIS: 2 500:-

 

Proveniens: Fritzes Kungl. Hovbokhandel, Stockholm (stämpel a tergo)

 

 

 

 

GEORG PAULI

1855-1935

Parismodell

Olja, duk 55x46 cm

Signerad ’G P Paris 1911’

även signerad a tergo ’G Pauli’

PRIS: 15 000:-

 

 

 

 

LASSE JOHNSON

1899-1992

Santorini

Olja, duk på pannå 46x55 cm

Signerad ’Lasse Johson SANTORINI 1935’

PRIS: 1 900:-

 

 

 

 

EVERT LUNDQUIST

1904-1994

I tankar

Olja, duk 60x50 cm

Signerad a tergo ’Evert Lundquist 1949’

PRIS: 45 000:-

 

 

 

 

KNUT LUNDSTRÖM

1892 - 1945

Biljard

Pastell, 36,5x49,5 cm

Monogramsignerad ’KL’

PRIS: 3 000:-

 

Knut Lundström var något av en särling i konstvärlden. Efter studier vid Carl Wilhelmsons målarskola 1912-15 reste han 1919 till Paris, där han kom att bli bosatt till 1933. Under åren 1919-20 studerade

han för André Lhote. Knut Lundström instiftade konstnärsgruppen ”Les Artistes Musicalistes”. Han experimenterade i färg och form och utvecklade teorier om måleriet där han betonade färgens musikalisk-koloristiska värden och anbefallde ett bildskapande i analogi med musikaliska begrepp: ”Konst är komposition – ett utryck för utövarens inre känsla och upplevelse... För mig äro toner färger och färger toner – linjer, former och plan uttrycka tempi, tema och rytm och vice versa”. Denna i hans konstnärskap centrala idé fördjupade och utvecklade han i en rad målningar inspirerade av musik av Händel,Mendelssohn, Debussy, Roussel och Stravinskij m fl.

 

Representerad: Moderna museet, Norrköpings konstmuseum, Malmö museum

 

 

 

 

ZOIA KRUKOWSKAJA

1903-1999

Mörkhårig skönhet

Olja på guldgrund, pannå 46x38 cm

Signerad ’Zoia’

PRIS: 4 000:-

 

 

 

 

BENGT O ABRAHAMSON

1924-1989

Flustret

Olja, duk 95x63 cm

Signerad ’Bengt O. Abrahamson’

PRIS: 9 500:-

 

 

 

 

LENNART JIRLOW

f 1936

Paysage, Provence”

Tusch 12x16,5 cm

Signerad ‘L. J.’

PRIS: 3 500:-

 

 

 

 

ALBERT HOFFSTEN

1888-1927

Parkmotiv

Olja, duk 61x49,5 cm

Signerad ’A Hoffsten’

PRIS: 5 800:-

 

Efter studier vid Konstnärsförbundets tredje skola i Stockholm vistades Albert Hoffsten åren 1911-12 i Paris. Han anslöt sig 1910 till den några år förut grundade sammanslutningen ”De unga” och deltog i dess utställningar 1910 och 1911. De följande åren deltog han i samlingsutställningar såsom Konstnärsförbundets utställning på Liljevalchs konsthall i Stockholm 1916, ”Moderne svensk Kunst” på Den frie Udstilling i Köpenhamn 1916 samt Sveriges allmänna konstförenings utställning på Liljevalchs konsthall 1926. Separat framträdde han med en utställning hos AB Konstverk på Lilla utställningen i Stockholm 1926, och i samma lokal ordnades en minnesutställning över honom 1928.

 

Albert Hoffsten var en av de mest lågmälda bland de konstnärer, Isaac Grünewald, Leander Engström, Gösta Sandels m fl som med ”De unga” introducerade den moderna expressionismen i svenskt måleri, och i viss mån har hans konst kommit i skymundan efter hans tidiga död i en bröstsjukdom, som de sista åren väsentligt nedsatte hans produktionsförmåga. Med de övriga i denna generation delade han intresset för de starka, lysande färgeffekterna och den dekorativt syftande kompositionen. Hans konst äger dock genomgående ett intimt, klassiskt rofyllt drag, som vittnar om lärdomarna från Cézannes måleri, vars stränga formbyggnad med modulerade

färgplan Albert Hoffsten särskilt studerade under sina år i Paris och som återkommer i flera av hans stilleben och figurkompositioner (”Tekanna och fruktskål på randig duk” 1911, ”Adam och Eva” 1926). I sina målningar, som sträckte sig från stilleben, porträtt och landskap till klassiskt inspirerade figurscener med antika och religiösa ämnen (”Susanna och gubbarna”, ”Sovande Venus och faun”, akvarell, ”Ofelia”, akvarell 1923), sökte han renodla de finstämda koloristiska effekterna och den fast uppbyggda kompositionen – i en del porträtt till förfång för den levande personskildringen. Under de sista åren övergick han alltmer till akvarellen, som han drev mot en färgskala av klara kontraster i hela färgtoner som kan erinra om Karl Isaksons måleri.

 

”Albert Hoffsten var en kolorist av ganska sällsynt rang. Hans färg har en blomlik skönhet, ett varmt och försynt liv, stundom en genomskinlig lätthet – i akvarellerna – stundom – i oljefärgsdukarna – en mjuk och dock fast konsistens som man inte ofta finner. Och när han samlar dessa färger till harmonier, äga de på samma gång naturenlig och personlig klang… Hans naketbilder äga en förfinad, stundom litet behagsjuk sensualism, och några tecknade porträttstudier giva utan all förkonstling, utan skymt av ansträngning dragens samling i ett enhetligt och levande själsuttryck” (Tor Hedberg)

 

Representerad: Moderna museet, Prins Eugens Waldemarsudde

 

 

 

 

 

ALBERT HOFFSTEN

1888-1927

Blomsterstilleben

Olja, träpannå 59x49,5 cm

Osignerad

Intyg a tergo av konstnärens hustru, Greta Hoffsten:

 

 ’Att omstående målning

är målad av min make

Albert Hoffsten

 intygas härmed

Greta Hoffsten’

PRIS: 4 000:-

 

 

 

 

ALBERT HOFFSTEN

1888-1927

Träd och staket

Olja, duk 49x39 cm

Signerad ’A Hoffsten -13’

PRIS: 4 500:-

 

 

 

 

ERIK JERKEN

1898 - 1947

Blomsterstilleben

Olja, duk 46x33 cm

Signerad jerken

PRIS: 3 000:-

 

Erik Jerken studerade 1916-18 vid Tekniska skolan i Stockholm, 1918 vid Althins målarskola samt 1919-23 vid Konsthögskolan, där hans stora formella talang uppmärksammades och han belönades med hertigliga medaljen. Han företog studieresor till Tyskland, Italien, Belgien och Holland 1920, Frankrike 1920 och 1924-25 samt till Serbien, Montenegro och Dalmatien 1930.

 

Separat utställde Erik Jerken i Stockholm på Ekströms konstgalleri 1932, 1934 och 1936, Hultbergs konsthandel 1938, Modern konst i hemmiljö 1940 och Galerie Moderne årsskiftet 1941/42 och 1943.

Han deltog bl a i ”Fria gruppens” utställning på Liljevalchs konsthall i Stockholm 1929, Svenska konstnärernas förenings utställning på Konstakademien 1943 samt i ett flertal av Sveriges allmänna konstförenings utställningar.

 

Representerad: Moderna museet, Göteborgs konstmuseum, Prins Eugens Waldemarsudde, Västerås museum

 

 

 

 

MARIKA AF EKSTRÖM

1883-1968

Solrosor

Olja, duk 47x61 cm

Signerad ’Marika af Ekström’

PRIS: 2 700:-

 

 

 

 

MARIKA AF EKSTRÖM

1883-1968

Blomsterprakt i blått

Olja, pannå 18,5x19 cm

Signerad ’Marika af Ekström’

PRIS: 1 100:-

 

 

 

 

ERIC ELFWÉN

1921-2008

”Vårdag, S:t Sulpice de Favieres”

Olja, pannå 61x50 cm

Signerad ’Elfwén’

PRIS: 2 700:-

 

 

 

 

GUSTAV ARNE

1925-2011

”Strand vid Sundet”

Olja, duk 82x76 cm

Signerad ’G. ARNE’

Text a tergo på spännramen:

’Strand vid Sundet  Gustav Arne  Viken  1 juli 1987’

PRIS: 5 900:-

 

 

 

 

OVE OLSON

1903-1975

”By La Croix du Perche

Olja, duk 46x55 cm

Signerad olson 47’

PRIS: 2 000:-

 

 

 

 

 

BERTIL DAMM

1887 - 1942

Kvinna och vikingaskepp

Akvarell och blyerts på kartong (veck) 46,5x62,5 cm

Signerad med monogram ’BD 1928’

(B:et spegelvänt)

PRIS: 1 800:-

 

Bertil Damm studerade 1906 vid Althins målarskola i Stockholm och 1907-08 vid Konsthögskolan. Han företog studieresor till Italien 1912, 1921-22 och 1927, Spanien 1916-19, Frankrike 1912-14 och 1938, Estland 1936 och 1937. Hans debututställning var i Hallins konsthandel 1909. Därefter ställde han ut i Svensk-Franska Konstgalleriet 1919, i Konstnärshuset 1922, deltog tillsammans med ”Optimisterna” i Liljevalchs konsthall 1926, Retrospektiv utställning i Konstakademien 1934, utställning i Linköping 1935, tillsammans med ”Nio independenter” i Liljevalchs 1938, utställning hos Färg och Form 1942. En minnesutställning visades i Konstakademien i november 1943 (katalog med inledning av Ragnar Hoppe).

 

Bertil Damms konstnärliga utveckling är fint nyanserad och personligt enhetlig, osedvanligt följdriktig och samtidigt mångsidig. Hans produktion omfattar såväl porträtt och landskap som teaterdekorationer och en rikedom på monumentala uppslag. Hans ”Apoteos över svensk bildning” (1922), som han avsett för Stockholms Stadshus, kom aldrig till utförande men finns nu i sina utkast i Stockholms högskola. I Tekniska museet i Stockholm finns dekorationsmålningen ”Naturkraft” (1936), som med sin laddade, elementära kraft visar en intressant planlösning och expressiv, fantasibetonad åskådlighet.  Sin verkligt stora monumentaluppgift fick han 1941 med dekoreringen av Landstatshuset i Gävle. Han har kallat den ”Bygd och arbete” och visar sig här som en betydande folklivs- och bygdeskildrare.

 

Som landskapsmålare blev det i främsta rummet hälsingelandskapet som han kom att föra till samma dignitet som Wilhelmson västkusten och Axel Sjöberg den yttre Stockholmsskärgården. Orsaken måste ha legat i en samstämmighet med just denna landskapskaraktär, dess lyriskt dramatiska ton, dess svårmodsmättade inbundenhet, dess måttfulla expressivitet.

 

Representerad: Moderna museet, Thielska galleriet, Göteborgs konstmuseum, museerna i Gävle och Västerås, Nasjonalgalleriet i Oslo

 

 

 

 

SVEN STÅLBERG

1893 - 1973

Fiskeläge

Olja, duk 32,5x43,5 cm

Signerad ’S. Stålberg’

PRIS: 2 000:-

 

Sven Stålberg började sin utbildning vid Tekniska skolan i Upsala 1915, var 1916-17 elev vid Tekniska skolan i Stockholm, studerade sedan vid Althins och Wilhelmsons målarskolor i Stockholm och 1919-23 vid Konstakademien, där han 1923 belönades med den kungliga medaljen. Han har företagit studieresor i Frankrike och Spanien.

 

Stålberg, som började som skulptör men av ekonomiska orsaker övergick till måleri, berättar själv i en intervju att han i sin ungdom med förkärlek studerade de gamla flamländska mästarna och Lucas Cranach, studier som satte spår bl a i ett tidigt porträtt av modern (1924). Beroendet av den omsorgsfulla tekniken upphörde; man har kallat slutet av 1920-talet hans naiviserande period, den efterföljande blev mera expressiv och vresig. Han målade stadsmotiv från Upsala och andra svenska småstäder, men även landskap från Upland, Dalarna och Härjedalen samt motiv från Röros i Norge.

Sven Stålberg blev känd för sina ”fattigbleka utsikter från karga svenska samhällen” (G. Mascoll Silfverstolpe).

 

Representerad: Upsala konstmuseum, Västerås konstmuseum

 

 

 

 

MATHILDE WIGERT-ÖSTERLUND

1873 - 1943

Komposition med klocka

Blandteknik/collage 31x24 cm

(sjukdomsarbete)

Signerad ’M.W.Ö. 1935’

PRIS: 2 400:-

 

Proveniens: Gösta Björklund, Upsala

Litteratur: Christina Backman ”Mathilde Wigert-Österlund 1873-1943” C-uppsats, höstterminen 1982 Upsala universitet, Konstvetenskapliga institutionen, sidan 60:

 

”Då Mathilde i mars 1934 intogs på Ulleråkers sjukhus ”Fick ej gå ut så att jag ej kunde måla. Fick ej oljefärger”. Hon prövade då vad hon själv kallade akvarellskisser och reliefmålningar. Varför hon inte

fick tillgång till oljefärger är oklart, kanske kunde hon inte hantera dem, de torkade ju långsamt och lämnade fläckar. Det är dock tydligt att man här uppmuntrade henne att sysselsätta sig med ”textilt arbete” och med vattenfärger och collage. Dessa senare bestod av blad ur bibeln, tårtpapper, påskfjädrar, någon kulört bild från en fruktpåse. Kanske hade hon inte tillgång till annat material än vad besökande hade med sig, kanske var det en del av hennes uttryckssätt. Många av dessa små tavlor innehåller också akvarellerade teckningar ofta inom det rutnät av linjer som kanske symboliserar hennes känsla av både fysisk och psykisk instängdhet. Långt efter hennes död inköpte Uppsala Landsting, 1967, Dubbelmotiv, ett tvåsidigt collage, för 1 500 kronor. Under konstnärinnans livstid betraktades de däremot med misstro.”

 

I en artikel i ”Arbetarebladet” 1962 beskriver L. Nylén Mathilde Wigert-Österlunds sjukdomskonst på följande vis: ”En mental kris ledde den åldrade konstnärinnan mot nya gestaltningsformer, nya upplevelser krävde helt nya uttryck. Ofta med blad ur bibeln som grund målade och tecknade, klippte, rev och klistrade hon bilder där verkligheten förvandlats till mönster. Där glimmar och lyser en spröd färgmosaik. Över bildytan lägger hon emellertid spretande rutnät, galler som stänger henne ute från den gåtfullt lockande världen.”

 

Mathilde Wigert-Österlund studerade vid Tekniska skolan och Althins målarskola i Stockholm. Från hösten 1896 till våren 1903 var hon elev på Konstakademien, där hon belönades med Kanslersmedaljen. Bland kamraterna på akademien fanns Ivar Arosenius, Karl Isakson och den

blivande maken, konstnären John Österlund (1875-1953). Under några månader i Paris 1903-04 studerade hon på Académie Colarossi.

 

Representerad: Moderna museet, Upsala konstmuseum, Aguélimuseet i Sala

 

 

 

LOTTE LASERSTEIN

1898-1993

Klädd i vitt

Pastell 60x45 cm

Signerad ’Lotte Laserstein 1982’

PRIS: 3 500:-

 

 

 

MAJ JERNDAHL-TYDÉN

1895-1961

Stilleben med gula blommor

Olja, duk 61x46 cm

Signerad ’M. JERNDAHL’

PRIS: 3 700:-

 

 

 

 

KNUT JANSON

1882-1966

”Lövholmsvarvet i sol”

Olja, träpannå 32,5x41 cm

Signerad ’Knut Janson 1938’

PRIS: 3 500:-

 

 

 

 

RIKARD LINDSTRÖM

1882-1943

Stockholmsvy från vattnet

Olja, pannå 25x30 cm

Signerad ’Rikard Lindström’

PRIS: 2 500:-

 

 

 

 

SVEN X:ET ERIXSON

1899 - 1970

Människor på scen

Färglitografi 47x55 cm

Signerad ’Sven Erixson’ samt nr ’92/360’

PRIS: 2 500:-

 

 

 

GUSTAV RUDBERG

1915-2001

Stiltje

Färglitografi 39x44 cm

Signerad ’G. Rudberg’ samt numrerad ’P.t.’

PRIS: 1 600:-